دوره 28، شماره 165 - ( مهر 1397 )                   جلد 28 شماره 165 صفحات 97-87 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shoushi F, Shafipour V, Mousavinasab N, Jannati Y. Effect of a Training Program on Satisfaction of Caregivers of Patients with Coronary Artery Bypass Graft  . J Mazandaran Univ Med Sci 2018; 28 (165) :87-97
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-10650-fa.html
شوشی فریبا، شفیع پور ویدا، موسوی نسب نورالدین، جنتی یدالله. تاثیر برنامه آموزشی بر رضایت مندی همراهان بیماران پیوند عروق کرونر . مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1397; 28 (165) :87-97

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-10650-fa.html


چکیده:   (3184 مشاهده)
سابقه و هدف: رضایتمندی همراهان بیماران بستری یکی از ارکان کیفیت مراقبت از بیماران است که با ارائه حمایت آموزشی مناسب میتواند موجب بهبودی بیمار شود. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزشی بر رضایتمندی همراهان بیماران پیوند عروق کرونر طراحی شد.
مواد و روشها: این مطالعه مداخله ای بر روی 69 نفر از همراهان بیماران بستری در بخش مراقبت ویژه در بیمارستان فاطمه زهرا ساری انجام شد. نمونه ها به روش تخصیص تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. در گروه مداخله، همراهان بیماران علاوه بر اطلاعات معمول بیمارستان از روز قبل از عمل تا 24 ساعت قبل از ترخیص از بیمارستان مداخله آموزشی را دریافت نمودند. اما در گروه کنترل تنها اطلاعات معمول بیمارستان ارائه شد. رضایتمندی همراهان در هر دو گروه، 24 ساعت قبل از ترخیص بیمار با استفاده از پرسشنامه رضایت مندی همراهان بیماران بزرگسال بستری در بخش ویژه اندازهگیری شد. دادهها با استفاده از آزمونهای من ویتنی، تی مستقل و کای اسکوئر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: داده‌ها نشان داد که اختلاف آماری معنی‌داری بین میانگین رضایت مندی همراهان گروه مداخله (08/6±28/81) بعد از اجرای آموزش نسبت به گروه کنترل (56/11±03/58) وجود دارد (001/0>p). در مقایسه حیطه‌ها، بیش‌ترین رضایت‌مندی همراهان بیماران در حیطه عملکرد کارکنان درمانی و کم‌ترین در حیطه تصمیم‌گیری در مورد بیمار بود.
استنتاج: با توجه به یافتهها پرستاران میتوانند با اجرای برنامه آموزشی به مراقبین خانوادگی، رضایتمندی آنان را از مراقبتهای پرستاری افزایش دهند و موجب ارتقای نحوه مراقبت از بیمار پس از جراحی قلب گردند.
متن کامل [PDF 740 kb]   (999 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: آموزش پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb