دوره 28، شماره 166 - ( آبان 1397 )                   جلد 28 شماره 166 صفحات 107-96 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (2921 مشاهده)
سابقه و هدف: کودکان کمشنوای دارای پروتز کاشت حلزون گروهی از آسیب زبانی رشدی هستند که دارای نقص در حافظه کاری میباشند. در این مطالعه هدف ساخت آزمون حافظه کاری و بررسی حافظه کاری در کودکان دارای پروتز کاشت حلزون است.
مواد و روشها: در این مطالعه مقطعی- مقایسه‌ای، ابتدا آزمون حافظه کاری فارسی کودکان ساخته شد. روایی محتوایی (9= n)، روایی صوری (9= n) و پایایی (30= n) آزمون بررسی شد. سپس بخش شنیداری آزمون حافظه کاری فارسی کودکان روی 30 کودک با شنوایی هنجار و 5 کودک کم شنوای دارای پروتز کاشت حلزون انجام گردید.
یافتهها: روایی محتوایی 100 درصد بود. روایی صوری براساس عملکرد کودکان تایید شد. پایایی آزمون- بازآزمون 938/0 (05/0< p) بود. با 95 درصد اطمینان بین میانگین امتیاز دو گروه کودکان هنجار (017/27 ± 06/78) و دارای پروتز کاشت حلزون (547/25 ± 2/28) تفاوت معنی‌دار وجود داشت (05/0< p).
استنتاج: آزمون حافظه کاری فارسی کودکان دارای روایی محتوایی، صوری و پایایی است و کودکان دارای پروتز کاشت حلزون نسبت به کودکان هنجار از حافظه کاری ضعیفتری برخوردار هستند.
 
 
متن کامل [PDF 743 kb]   (2350 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: آسیب شناسی گفتار و زبان

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.