دوره 28، شماره 165 - ( مهر 1397 )                   جلد 28 شماره 165 صفحات 108-98 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (3834 مشاهده)
سابقه و هدف: رضایت مادر از تجربه زایمان ممکن است انتقال به دوره مادر شدن را تحت تاثیر قرار دهد. مداخلات آموزشی طی بارداری ممکن است سبب بهبود توانایی مادر جهت مقابله با استرس و ارتقاء شایستگی نقش مادری و افزایش رضایتمندی مادر گردد. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزش روانشناختی در دوران بارداری بر رضایتمندی از زایمان و شایستگی نقش مادری در زنان نخست زا انجام شد.
مواد و روشها: این مطالعه کارآزمایی بالینی روی 122 زن نخست باردار با سن حاملگی 28-14 هفته مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر مشهد در سال 1395-1394 انجام شد. افراد به صورت تصادفی با استفاده از قرعه کشی به دو گروه مداخله و کنترل تخصیص یافتند. گروه مداخله، 3 جلسه برنامه آموزش روانشناختی را دریافت کردند. ابزار پژوهش شامل مقیاس رضایتمندی از زایمان مک کی، احساس والدین از شایستگی و افسردگی پس از زایمان ادینبورگ بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های آمار توصیفی و تحلیلی صورت گرفت.
یافتهها: میزان رضایتمندی مادر از زایمان در گروه مداخله به طور معنی دار بیش تر از گروه کنترل بود (046/0=pبه طوری که میزان رضایتمندی کامل از زایمان در گروه مداخله 3/23 درصد و در گروه کنترل 9/12 درصد بود. میانه نمره شایستگی نقش مادری در گروه مداخله 61 (10) و گروه کنترل 5/54 (12) بود و بین دو گروه تفاوت آماری معنی دار وجود داشت (003/0= p).
استنتاج: براساس یافته های این پژوهش، برنامه آموزش روانشناختی در دوران بارداری، سبب افزایش رضایتمندی مادر از زایمان و ارتقاء شایستگی نقش مادری می گردد.
 
شماره ثبت کارآزمایی بالینی : 1N2017071135008IRCT
 
متن کامل [PDF 908 kb]   (1304 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: روانشناسی

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.