دوره 28، شماره 170 - ( اسفند 1397 )                   جلد 28 شماره 170 صفحات 119-107 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (3827 مشاهده)
سابقه و هدف: ADHD (بیش فعالی /کم توجهی) از شایعترین اختلالات روانپزشکی در کودکان است که بر روی سلامت والدین تاثیر دارد. این مطالعه با هدف تعیین اثر آموزش، مبتنی بر ذهن آگاهی برسرمایه روانشناختی والدین کودکان ADHD انجام شده است.
مواد و روشها: این مطالعه مداخله ای نیمه تجربی و به صورت پیش و پس آزمون با گروه کنترل بر روی 80 نفر از والدین کودکان ADHD مراجعه کننده به درمانگاه بیمارستان شهید زارع شهر ساری در سال1397 انجام شده است. نمونهها به صورت در دسترس انتخاب و به صورت تخصیص تصادفی در دو گروه مداخله40 نفره و کنترل40 نفره قرارگرفتند. آموزش ذهن آگاهی طی 8 جلسه 90 دقیقه ای دو بار در  هفته برای گروه مداخله انجام شد. داده ها از طریق پرسش نامه مشخصات دموگرافیک و پرسش نامه سرمایه روان شناختی لوتانز جمع آوری شد. جهت تحلیل داده ها از آمار تحلیلی مربع کای و تی تست و از تحلیل کواریانس استفاده شد.
یافتهها: در گروه مداخله قبل و بعد از آموزش، میانگین به ترتیب در سرمایه روان شناختی (61/7 ±65/60 و
59/ 7
± 58/80)، امید (37/3±86/15 و 66/3±21)، تاب آوری (85/2±34/14 و 68/2±34/19)، خوش بینی (70/2±65/15 و 76/2 ± 72/20) و خود کارآمدی (35/2 ± 2/15 و 59/2 ± 89/19) بود که نشان دهنده افزایش معنیدار سرمایه روانشناختی و ابعاد آن در گروه مداخله بعد از آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی والدین نسبت به قبل ازآموزش
می
باشد (05/0< p).
استنتاج: آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی جهت افزایش سرمایه روان شناختی و ابعاد چهارگانه آن در والدین کودکانADHD  پیشنهاد می شود.
 

متن کامل [PDF 667 kb]   (1679 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: روان پرستاری

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.