سابقه و هدف: ADHD (بیش فعالی /کم توجهی)از شایعترین اختلالات روانپزشکی در کودکان است که بر روی سلامت والدین تاثیر دارد. این مطالعه با هدف تعیین اثر آموزش، مبتنی بر ذهن آگاهی برسرمایه روانشناختی والدین کودکان ADHD انجام شده است. مواد و روشها: این مطالعه مداخله ای نیمه تجربی و به صورت پیش و پس آزمون با گروه کنترل بر روی 80 نفر از والدین کودکان ADHD مراجعه کننده به درمانگاه بیمارستان شهید زارع شهر ساری در سال1397 انجام شده است. نمونهها به صورت در دسترس انتخاب و به صورت تخصیص تصادفی در دو گروه مداخله40 نفره و کنترل40 نفره قرارگرفتند. آموزش ذهن آگاهی طی 8 جلسه 90 دقیقه ای دو بار در هفته برای گروه مداخله انجام شد. داده ها از طریق پرسش نامه مشخصات دموگرافیک و پرسش نامه سرمایه روان شناختی لوتانز جمع آوری شد. جهت تحلیل داده ها از آمار تحلیلی مربع کای و تی تست و ازتحلیل کواریانس استفاده شد. یافتهها:در گروه مداخله قبل و بعد از آموزش، میانگین به ترتیب در سرمایه روان شناختی (61/7 ±65/60 و
59/ 7± 58/80)، امید (37/3±86/15 و 66/3±21)، تاب آوری (85/2±34/14 و 68/2±34/19)، خوش بینی (70/2±65/15 و 76/2 ± 72/20) و خود کارآمدی (35/2 ± 2/15 و 59/2 ± 89/19) بود که نشان دهنده افزایش معنیدار سرمایه روانشناختی و ابعاد آن در گروه مداخله بعد از آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی والدین نسبت به قبل ازآموزش
میباشد (05/0<p). استنتاج: آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی جهت افزایش سرمایه روان شناختی و ابعاد چهارگانه آن در والدین کودکانADHD پیشنهاد می شود.