دوره 29، شماره 175 - ( مرداد 1398 )                   جلد 29 شماره 175 صفحات 116-107 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (2618 مشاهده)
سابقه و هدف: اعتیاد به مواد مخدر به ویـژه نوجوانـان را تهدیـد مـیکنـد. یکی از راههای پیشگیری از اعتیاد، آموزش نوجوانان است. این تحقیق با هدف مطالعه اثر بخشی مداخله رسانهای بر نگرش دانش آموزان نسبت به مصرف مواد مخدر و دخانیات انجام شده است.
مواد و روشها: تحقیق حاضر از نوع تحقیقات نیمه تجربی است. یک دبیرستان پسرانه به صورت تصادفی انتخاب شد. آزمـودنیها به صورت تصادفی بـه دو گـروه آزمـایش (30=n) و کنتـرل (30=n) تخصیص یافتند و پرسشنامه نگرش در هر دو گـروه به اجرا در آمد. ابتدا برای گروهها، پیش آزمون برگزار گردید و جهت آموزش روشهای پیشگیری، پیامهای صوتی و تصویری برگرفته شده از 12 جلسه آموزشی، برای گروه آزمایش اجرا شد. گروههای آزمایش و کنترل جهت مقایسه اثربخشی، از طریق پیش آزمون و پس آزمون با یکدیگر مقایسه شدند. برای تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده از آزمونهای t وابسته و آنالیز کوواریـانس استفاده گردید.
یافتهها: یافته ها نشان داد که آموزش از طریق پیام های صوتی و تصویری، تــأثیر معنیداری در تغییر نگرش دانـش آمـوزان در خرده مقیاس علاقه به مصرف (12/0=Eta1 و 19/0=Eta2)، اثرات فیزیولوژی (06/0=Eta1 و 12/0=Eta2)، روانی (1/0=Eta1 و 16/0=Eta2)، اجتماعی (09/0=Eta1 و 21/0=Eta2) و همچنین نمره کلی نگرش به مواد (06/0=Eta1 و 09/0=Eta2) دارد (001/0=P)، به طوری که بعد از شنیدن پیامهای آموزشی، میانگین نگرش منفی آنها نسبت به مواد مخدر و دخانیات و خرده مقیاسهای آن افزایش یافت.
استنتاج: هر چند هر دو روش آموزش صوتی و تصویری بر نگرش دانشآموزان نسبت به مصرف مواد مخدر، دخانیات و اعتیاد موثر بود و نگرش منفی دانشآموزان را تقویت نمود، اما این تحقیق نشان داد، پیامهای تصویری از اولویت بالاتری برخوردار میباشند و شایسته است چنین توجه و رویکردی در دستور کار برنامه‌ریزان مربوطه قرار گیرد.
 
متن کامل [PDF 534 kb]   (820 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: بهداشت جامعه

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.