دوره 29، شماره 177 - ( مهر 1398 )                   جلد 29 شماره 177 صفحات 138-124 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (3857 مشاهده)

سابقه و هدف: بلوغ یکی از مهمترین دوران زندگی هر نوجوان دختر است. هدف این مطالعه، تعیین تاثیر آموزش از طریق همسالان بر آگاهی و عملکرد دختران پیرامون سلامت بلوغ میباشد.
مواد و روشها: در این مطالعه نیمه تجربی، 10 کلاس هشتم از ده مدرسه دوره اول متوسطه دخترانه در سال 1397 در شهرستان شاهرود با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحله ای به تصادف انتخاب شدند. مدارس با استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده به دو گروه مداخله و کنترل تخصیص یافتند. در مجموع، 217 دانش آموز وارد مطالعه شدند. پرسشنامههای دموگرافیک و سنجش سلامت بلوغ توسط دانش آموزان قبل از مداخله، بلافاصله بعد و 1 ماه بعد از مداخله تکمیل شد. گروه مداخله ،آموزش های پیرامون بلوغ را توسط آموزشگران همسال آموزش دیده، طی مدت 1 ماه دریافت کردند. داده‌‌ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمونهای آماری، تجزیه و تحلیل شدند. آلفا 05/0 به عنوان سطح معنیداری در نظر گرفته شد.
یافتهها: میانگین نمرات آگاهی و عملکرد قبل از مداخله در دو گروه اختلاف معنیداری نداشت (17/0= P). میانگین نمرات آگاهی و عملکرد بلافاصله پس از آموزش به ترتیب 85/3±18/28 و 32/10±59/121 و یک ماه بعد از آموزش به ترتیب 69/3±91/31 و 07/8±37/130 بود که بهطور معنیداری بیشتر از گروه کنترل بود (001/0= P).
استنتاج: با توجه به ماهیت مشارکتی بودن و تأثیرگذاری بیشتر روش آموزش همسالان، می توان نتیجه گرفت از این روش میشود برای آموزش مسائل پیرامون بلوغ برای نوجوانان استفاده نمود.
 
شماره ثبت کارآزمایی بالینی : 1N20180209038675IRCT
 
 

متن کامل [PDF 912 kb]   (1056 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: آموزش بهداشت

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.