چکیده: (3821 مشاهده)
سابقه و هدف: بیمارستانها برای حرکت به سمت تعالی، ناگزیر از استقرار فنون نوین مدیریتی نظیر مدل تعالی سازمانی هستند. هدف این پژوهش، ارزیابی عملکرد یک بیمارستان آموزشی با مدل تعالی سازمانی و رویکرد مدل
برنامهریزی عملیاتی بود.
مواد و روشها: این مطالعه مقطعی با رویکرد توصیفی- تحلیلی در سال 1397 در بیمارستان آموزشی امام خمینی ساری انجام شد. نمونههای مطالعه، کلیه مدیران و سرپرستاران بیمارستان بودند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه EFQM (یک مدل تعالی سازمانی) بود که روایی آن بر اساس نظر خبرگان و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفا کرونباخ 92/0 بهدست آمد. نتایج این پرسشنامه با رویکرد IPOCC به صورت مولفههای ساختاری، فرایندی، خروجی، کنترلی و زمینهای دستهبندی شدند. داده ها با نرم افزار آماری SPSS نسخه 18 تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: بیمارستان مورد مطالعه در معیار توانمندسازها 82/319 (96/63 درصد امتیاز مطلوب) و در معیار نتایج 38/313 امتیاز (67/62 درصد امتیاز مطلوب) از 500 امتیاز را کسب کرد. بیشترین توزیع مولفهها و امتیازت مکتسبه با رویکرد IPOCC در این مدل به ترتیب در بعد نتیجه با 2/40 درصد و بعد ساختار با میانگین 44/0±25/3 بود. همچنین نتایج آزمون تحلیل واریانس یک طرفه نشان داد که تفاوت معنیداری میان ابعاد مختلف IPOCC وجود داشت (001/0P<).
استنتاج: این بیمارستان از نظر معیارهای EFQMدر وضعیت نسبتا مطلوبی قرار دارد و بیشترین توجه این مدل بر نتایج و فرایندهاست. از این رو داشتن دیدگاه سیستمی و کنترل مناسب فرایندهای درمانی و توجه به ابعاد زمینهای نظیر فرهنگ سازمانی در کنار فرایندها، ساختارها و نتایج جهت متوازن کردن استانداردها پیشنهاد میگردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي-کامل |
موضوع مقاله:
مدیریت بیمارستانی