دوره 29، شماره 177 - ( مهر 1398 )                   جلد 29 شماره 177 صفحات 165-157 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (3821 مشاهده)
سابقه و هدف: بیمارستانها برای حرکت به سمت تعالی، ناگزیر از استقرار فنون نوین مدیریتی نظیر مدل تعالی سازمانی هستند. هدف این پژوهش، ارزیابی عملکرد یک بیمارستان آموزشی با مدل تعالی سازمانی و رویکرد مدل
برنامه­ریزی عملیاتی بود.
مواد و روشها: این مطالعه مقطعی با رویکرد توصیفی- تحلیلی در سال 1397 در بیمارستان آموزشی امام خمینی ساری انجام شد. نمونههای مطالعه، کلیه مدیران و سرپرستاران بیمارستان بودند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه EFQM (یک مدل تعالی سازمانی) بود که روایی آن بر اساس نظر خبرگان و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفا کرونباخ 92/0 بهدست آمد. نتایج این پرسشنامه با رویکرد IPOCC به صورت مولفههای ساختاری، فرایندی، خروجی، کنترلی و زمینهای دستهبندی شدند. داده ها با نرم افزار آماری SPSS نسخه 18 تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: بیمارستان مورد مطالعه در معیار توانمندسازها 82/319 (96/63 درصد امتیاز مطلوب) و در معیار نتایج 38/313 امتیاز (67/62 درصد امتیاز مطلوب) از 500 امتیاز را کسب کرد. بیشترین توزیع مولفهها و امتیازت مکتسبه با رویکرد IPOCC در این مدل به ترتیب در بعد نتیجه با 2/40 درصد و بعد ساختار با میانگین 44/0±25/3 بود. همچنین نتایج آزمون تحلیل واریانس یک طرفه نشان داد که تفاوت معنیداری میان ابعاد مختلف IPOCC وجود داشت (001/0P<).
استنتاج: این بیمارستان از نظر معیارهای  EFQMدر وضعیت نسبتا مطلوبی قرار دارد و بیشترین توجه این مدل بر نتایج و فرایندهاست. از این رو داشتن دیدگاه سیستمی و کنترل مناسب فرایندهای درمانی و توجه به ابعاد زمینهای نظیر فرهنگ سازمانی در کنار فرایندها، ساختارها و نتایج جهت متوازن کردن استانداردها پیشنهاد میگردد.
 
واژه‌های کلیدی: ارزیابی، عملکرد، کیفیت، EFQM، IPOCC
متن کامل [PDF 707 kb]   (949 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: مدیریت بیمارستانی

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.