دوره 30، شماره 188 - ( شهریور 1399 )                   جلد 30 شماره 188 صفحات 124-116 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (2794 مشاهده)

سابقه و هدف: تربیت دانشآموختگان توانمند، متعهد و پاسخگو به نیازهای بیماران و نظام سلامت را میتوان بهعنوان مهمترین رسالت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برشمرد. هدف کلی، بررسی تاثیر اساتید پیشرو و آموزش پاسخگو بر توسعه دانشگاه نسل سوم به منظور ارائه مدل در دانشگاه است.
مواد و روشها: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری آن را مدیران و اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران به تعداد 465 نفر تشکیل دادند که بر اساس فرمول کوکران، تعداد 242 نفر با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه اساتید پیشرو با 97 سوال، پرسشنامه آموزش پاسخگو با 35 سوال و پرسشنامه توسعه دانشگاه نسل سوم گیب (2012) با 108 سوال استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزارها به تایید متخصصان رسید و پایایی آنها نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه اساتید پیشرو 94/0، آموزش پاسخگو 85/0 و توسعه دانشگاه نسل سوم 91/0 محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون معادلات ساختاری استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که نقش اساتید پیشرو (0001/0P=) و آموزش پاسخگو (0001/0P=) بر توسعه دانشگاه نسل سوم در دانشگاه علوم پزشکی مازندران مثبت و معنیدار میباشد و اساتید پیشرو با ضریب استاندارد (462/0) نقش بیشتری بر توسعه دانشگاه نسل سوم دارد. همچنین مدل ارائه شده نیز دارای برازش مناسب میباشد.
استنتاج: پژوهش می‌تواند چشم‌انداز جدیدی در راستای تغییر سیاست‌های کلی مدیران دانشگاه در راستای بازبینی برنامه‌های توانمندسازی اساتید ایجاد کند.
متن کامل [PDF 1965 kb]   (1745 دریافت)    

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.