دوره 30، شماره 192 - ( دی 1399 )                   جلد 30 شماره 192 صفحات 161-156 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (2760 مشاهده)
 سابقه و هدف: بستری شدن کودک برای مادر یک واقعه استرس‌زا است و منجر به واکنش‌های هیجانی در او می‌شود. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش مراقبت خانواه محور به روش تله نرسینگ (مراقبت پرستاری از طریق تلفن) بر واکنشهای هیجانی مادران انجام شد.
مواد و روشها: در این کارآزمایی بالینی، 66 نفر به صورت تصادفی انتخاب شده و در گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. شرکتکنندگان در هر دو گروه، در ابتدای مطالعه و 45 روز پس از ترخیص پرسشنامه  ِDASS-21 (اندازهگیری مقیاس افسردگی، اضطراب، استرس) را تکمیل کردند. گروه آزمون در واتس‌آپ آموزش‌های بهداشتی و تغذیه‌ای، را گرفتند. گروه کنترل آموزش روتین هنگام ترخیص را دریافت کردند. داده‌ها با استفاده از نرمافزار SPSS-24 تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: میانگین و انحراف استاندارد اضطراب، افسردگی و استرس در گروه آزمون قبل از مداخله به ترتیب 03/5 ±21/8، 3/13±09/28، 85/4±41/11 و بعد از مداخله 91/3±45/5، 78/11 ± 64/18، 86/4 ±33/8 بود و در گروه کنترل قبل از مداخله 14/5 ±01/7، 75/14±61/22، 91/8±64/5 و بعد از مداخله 64/5±91/8، 75/12 ± 00/22، 89/4 ±91/6. تفاوت معنادرای بین میانگین نمرات اضطراب و افسردگی و استرس قبل از انجام مداخله در دو گروه مشاهده نشد (05/0> P). پس از مداخله، نمرات افسردگی و استرس در گروه آزمون نسبت به گروه کنترل بهطور معنیداری کاهش یافت (05/0< P). اما، تفاوت معنیداری بین نمرات اضطراب در دو گروه مشاهده نشد (05/0> P). شیب رگرسیون 338/0F= میباشد که معنی‌دار نیست (05/0P≥).
استنتاج: آموزش مراقبت خانواده‌ محور به روش مراقبت پرستاری به روش تله نرسینگ روشی موثر در کاهش آشفتگی‌های هیجانی مادران کودکان پس از پیوند مغز استخوان است.
 
شماره ثبت کارآزمایی بالینی : 1N20181112041628IRCT
متن کامل [PDF 423 kb]   (1157 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: پرستاری

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.