دوره 31، شماره 195 - ( فروردین 1400 )                   جلد 31 شماره 195 صفحات 55-37 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Haresabadi F, Jafarzade H, Rostami M, Abbasi Shayeh Z, Maleki Shahmahmood T, Enayati S, et al . Comparing Theory of Mind Skills and Language Performance between Children with Developmental Language Disorder, High-Functioning Autism, and Typically Developing Children. J Mazandaran Univ Med Sci 2021; 31 (195) :37-55
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-15770-fa.html
حارث آبادی فاطمه، جعفرزاده هانیه، رستمی مبینا، عباسی شایه زهرا، مالکی شاه محمود تکتم، عنایتی ثریا، و همکاران.. مقایسه عملکرد کودکان مبتلا به اختلال زبانی رشدی، کودکان مبتلا به اوتیسم با عملکرد بالا و کودکان طبیعی در مهارت های نظریه ذهن و زبان. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1400; 31 (195) :37-55

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-15770-fa.html


چکیده:   (2035 مشاهده)
سابقه و هدف: نظریه ذهن (TOM) یک توانایی شناختی برای درک باورها، عواطف و خواستههای خود و دیگران است که تکامل آن به رشد مناسب دیگر مهارتهای شناختی از جمله زبان نسبت داده میشود. هدف از مطالعه حاضر مقایسه عملکردهای زبانی دستوری و واژگانی و مهارتهای TOM دو گروه کودکان مبتلا به اوتیسم با عملکرد بالا (HFA) و اختلال زبانی تکاملی (DLD) با کودکان طبیعی و بررسی ارتباط بین مهارتهای زبانی و  TOM است.
مواد و روشها: آزمودنیهای این مطالعه مقطعی، 50 کودک 11-6 ساله فارسی زبان در سه گروه مبتلا به DLD (14n=) ، مبتلا به HFA (11n=) و طبیعی (25n=) بودند. مهارتهای زبانی آزمودنیها با شاخصهای واژگانی و نحوی حاصل از تحلیل نمونه گفتار روایتی و آزمون تصویری بیان دستور فارسی (PEGT) و مهارتهای TOM از طریق آزمون نظریه ذهن فارسی ارزیابی شدند. نتایج با نرمافزار 22 SPSS و آزمون های آماری ANOVA و همبستگی پیرسون و یا معادلهای ناپارامتریک آنها، آزمون کروسکال- والیس و اسپیرمن تحلیل شدند.
یافتهها: اگرچه در عمده شاخصهای نحوی و واژگانی و مهارتهای TOM بین کودکان مبتلا به DLD با HFA تفاوت معنادار وجود نداشت(05/0 <P) اما عملکرد هر دو گروه بهطور معنادار ضعیفتر از کودکان طبیعی بود(05/0P<). همبستگی میان امتیاز کلی آزمون نظریه ذهن با نمرات PEGT در تمام گروهها معنادار بود(05/0P<).
استنتاج: بر اساس مطالعه حاضر مهارتهای نظریه ذهن در کودکان مبتلا به DLD و HFA ضعیفتر از همتایان سنی است که میتواند متاثر از نقایص زبانی آنها باشد.
متن کامل [PDF 805 kb]   (808 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: گفتاردرمانی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb