دوره 22، شماره 98 - ( اسفند 1391 )                   جلد 22 شماره 98 صفحات 122-114 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (9839 مشاهده)
سابقه و هدف: از میان ویژگی‌های مختلف، آ‌ن‌چه می‌تواند به انسان کمک کند تا خود و دیگران را بهتر بشناسد، شخصیت است. هدف کلی انجام این تحقیق، بررسی تفاوت‌های جنسیتی در ابعاد شخصیتی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بود. مواد و روش‌ها: روش تحقیق این پژوهش، از نوع توصیفی- مقطعی است. آزمودنی‌های پژوهش شامل 394 نفر دانشجوی دختر و پسر (174 پسر و 220 دختر) دانشگاه علوم پزشکی مازندران بودند که از طریق نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. جهت گردآوری داده‌های پژوهش، از مقیاس "پنج عاملی شخصیت" استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین دو جنس از نظر چهار عامل شخصیت (روان آزردگی، برونگرائی، توافق پذیری و مسئولیت پذیری) تفاوت معنی‌دار وجود نداشت. و تنها عامل انعطاف‌پذیری در بین پسران و دختران به طور معنی‌داری متفاوت بود (016/0 =p). استنتاج: بر اساس یافته‌های پژوهش حاضر می‌توان نتیجه گرفت نمی‌توان بین دو جنس از نظر عوامل روان آزردگی، برون‌گرایی، دلپذیر بودن و مسئولیت پذیری تفاوت قائل شد. به نظر می‌رسد هر گونه برنامه‌ریزی که ارتباط با انواع تیپ‌های شخصیتی پیدا می‌کند باید بدون در نظر گرفتن تفاوت جنسیتی انجام شود.
متن کامل [PDF 206 kb]   (3908 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: روانشناسی

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.