دوره 22، شماره 98 - ( اسفند 1391 )                   جلد 22 شماره 98 صفحات 112-105 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (13177 مشاهده)
سابقه و هدف: ارزش ادراک شده به مفهوم ارزیابی کلی مشتری از میزان مطلوبیت یک کالا یا خدمت بر مبنای ادراک وی از منافع دریافت شده در مقابل هزینه‌های پرداخت شده است. هدف این مطالعه بررسی رابطه بین کیفیت خدمات ارائه شده در بیمارستان‌های خصوصی شهر تهران با ارزش ادراک شده از سوی بیماران بود. مواد و روش‌ها: این مطالعه مقطعی و توصیفی- تحلیلی در سال 1389 انجام شد. تعداد نمونه‌های مطالعه 969 بیمار بود که از 8 بیمارستان عمومی خصوصی در شهر تهران انتخاب شدند. داده‌های مطالعه از طریق یک پرسشنامه 18 آیتمی (شامل 14 آیتم کیفیت، 4 آیتم ارزش ادراک شده) جمع آوری شد که روایی و پایایی آن تأیید شده بود. آنالیز داده ها با استفاده از روش‌های آمار توصیفی و رگرسیون چند متغیره در نرم افزار SPSS17 انجام شد. یافته‌ها: به‌طور کلی میانگین نمره ادراک بیماران از کیفیت خدمات، 01/4 و میانگین نمره کلی ارزش ادراک شده نیز 43/3 از 5 بود. بر اساس نتایج رگرسیون، حدود 27 درصد از واریانس ارزش ادراک شده توسط ابعاد کیفیت خدمت تبیین می‌شود. کیفیت تعامل قوی‌ترین عامل مؤثر بر ارزش ادراک شده بیمار است که قدرت پیش‌بینی این عامل حدود دو برابر دو بعد دیگر کیفیت (کیفیت فرایند و کیفیت محیط) است. استنتاج: سه بعد کیفیت خدمات تعیین‌کننده‌های کلیدی ارزش ادراک شده در بیمارستان‌های خصوصی تهران بودند. برای ارتقاء ارزش ادراک شده از سوی بیماران، اقدامات بهبود کیفیت باید بر کاهش و متناسب کردن هزینه‌های پولی، زمان‌بندی و انجام دقیق خدمات، و تقویت جنبه‌های روابط بین شخصی و مهارت‌های ارتباطی پزشکان، پرستاران و پرسنل متمرکز باشد.
متن کامل [PDF 155 kb]   (3887 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: آمار زیستی

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.