دوره 23، شماره 98 - ( اسفند 1391 )                   جلد 23 شماره 98 صفحات 179-188 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (13039 مشاهده)
سابقه و هدف: طرحواره‌های ناسازگار اولیه که باعث آسیب‌پذیری نسبت به بسیاری از اختلالات روانی می‌گردند در دوران کودکی شکل می‌گیرند. هدف این پژوهش بررسی رابطه بین طرحواره‌های ناسازگار اولیه و افسردگی در بین کودکان شهرستان فلاورجان بود. مواد و روش‌ها: بر این اساس، در قالب طرحی توصیفی از نوع همبستگی، تعداد 250 نفر از جامعه دانش آموزان پسر دوره راهنمایی شهرستان فلاورجان به صورت خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامه‌های طرحواره کودک ریجکبور و دیبو و افسردگی بیرلسون مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد با بالا رفتن نمرات طرحواره‌ای تنهایی، آسیب پذیری، بی‌اعتمادی، نقص، شکست، معیارهای سرسختانه و استحقاق، علایم افسردگی دانش آموزان افزایش پیدا می‌کند. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام حاکی از آن بود که طرحواره‌های تنهایی، نقص، بی‌اعتمادی/ بد رفتاری،آسیب پذیری و معیارهای سرسختانه قادر به پیش بینی 4/38 درصد از افسردگی در این دانش آموزان می‌باشد (05/0p<). استنتاج: در مجموع یافته‌های این پژوهش نشان داد که طرحواره‌های ناسازگار اولیه به میزان قابل توجهی افسردگی را در کودکان پیش بینی می‌کند و همسو با نظریه‌های شناختی در تبیین افسردگی بود. لذا می‌طلبد در فریند درمان افسردگی کودکان و نوجوان به این مقوله شناختی هم توجه داشت.
متن کامل [PDF 221 kb]   (5817 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: مدارک پزشکی