دوره 23، شماره 102 - ( تیر 1392 )                   جلد 23 شماره 102 صفحات 59-53 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (12106 مشاهده)
سابقه و هدف:‌امروزه اکثر سازمان‌ها ارزش دارایی‌های نامشهود خود را درک کرده و به دنبال به‌کارگیری روش‌های متعدد برای استفاده بهینه از این دارایی‌ها هستند. یکی از این دارایی‌های نا مشهود دانش است و مدیریت دانش عبارت است از فرآیند ایجاد ارزش از دانش سازمان البته پیاده‌سازی و اجرای مدیریت دانش کارا و مؤثر مستلزم توجه به عوامل مهمی مانند فرهنگ سازمانی و فن‌آوری اطلاعات می‌باشد که اهمیت این عوامل در سازمان‌های مختلف با توجه به اهداف سازمان، زمینه فعالیت سازمان، محیطی که سازمان در آن قرار دارد، میزان اطلاعات و آگاهی کارکنان و امکانات سازمان متفاوت است. لذا این مطالعه با هدف بررسی رابطه مؤلفه‌های فرهنگ سازمانی و فن‌آوری اطلاعات در پیاده‌سازی مدیریت دانش در بخش ستادی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال 1391 انجام شد. مواد و روش‌ها: مطالعه از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه پژوهش مدیران و کارکنان ستادی دانشگاه مازندران بودند که با استفاده از جدول مورگان حجم نمونه حدود 200 نفر انتخاب گردید و از این تعداد 189 نفر (97 نفر زن و 88 نفر مرد) به پرسشنامه پاسخ دادند. ابزار گردآوری پرسشنامه‌ای با 55 سؤال اصلی در زمینه فن‌آوری اطلاعات، فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش و تعدادی سؤالات جمعیت شناختی می‌باشد. یافته‌ها:. یافته‌های پژوهش نشان داد که زنان نسبت به مردان 17/2 درصد کم‌تر آگاهی و تمایل نسبت به مدیریت دانش دارند (039/0p). هم‌چنین بین حمایت مدیران، حس تعلق سازمانی، مشارکت، سیستم‌های اطلاعاتی و مدیریت فن‌آوری اطلاعات و مدیریت دانش ارتباط معنی‌دار وجود دارد. ولی بین اعتماد و فرآیند کسب اطلاعات ارتباط معنی‌دار وجود ندارد. هم‌چنین برای تحلیل‌های آماری از نرم‌افزار SPSS و روش رگرسیون خطی استفاده گردید. استنتاج: با توجه به اهمیت مدیریت دانش برای سازمان‌ها و ارتباط تنگاتنگ فرهنگ سازمانی و فن‌آوری اطلاعات با پیاده‌سازی و اجرای درست مدیریت دانش، پیشنهاد می‌شود از حمایت کارکنان، بهره‌مندی از تجربه و دانش آن‌ها، ایجاد سیستم‌های اطلاعاتی پیشرفته در سازمان و آموزش کارکنان جهت بالا بردن توانایی آن‌ها در استفاده از فن‌آوری اطلاعات استفاده شود.
متن کامل [PDF 155 kb]   (4243 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل |

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.