دوره 10، شماره 28 - ( مهر 1379 )                   جلد 10 شماره 28 صفحات 33-23 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (19643 مشاهده)
سابقه و هدف: ورود به دانشگاه منجر به تغییرات عمده ای در زندگی فرد می شود و مقطع بسیار حساسی به شمار می رود. قرار گرفتن در چنین شرایطی غالبا با فشار و نگرانی توام بوده و می تواند عملکرد و سلامت روانی افراد را تحت تاثیر قرار دهد. بر این اساس، در پژوهش حاضر وضعیت سلامت روانی پذیرفته شدگان ورودی سال تحصیلی 78-79 دانشگاه علوم پزشکی مازندران مورد بررسی قرار گرفته است.
مواد و روش ها: این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی و بر روی کلیه دانشجویان پذیرفته شده سال تحصیلی 78-79 انجام گرفته است. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه های مشخصات فردی وSCL-90-R بوده است.
نتایج:یافته های به دست آمده از این پژوهش نشان می دهند که پذیرفته شدگان به ترتیب از علایمی مانند افکار پارانویید (4/55 درصد)، افسردگی (44.3 درصد)، حساسیت در روابط متقابل (7/40 درصد)، وسواس (7/40 درصد)، و اضطراب (32 درصد) رنج می برند. همچنین نتایج، تفاوت معنی داری را بین سلامت روانی با متغیرهای جنسیت، تاهل، رشته تحصیلی، محل سکونت فعلی، استقلال اقتصادی، نیاز به مشاوره، و علاقه مندی به رشته تحصیلی، حداقل در برخی از ابعاد آزمون، نشان می دهد. بر اساس نتایج به دست آمده، 8/51 درصد از دانشجویان مشکوک به اختلال روانی هستند که این میزان در دختران، 5/56 درصد و در پسران 5/41 درصد است.
استنتاج: با توجه به نتایج پژوهش و افزایش مشکلات روانی و میزان موارد مشکوک به اختلال روانی در دانشجویان نسبت به یافته های پژوهش های قبلی، توجه بیشتر مسوولین جهت حل مشکلات بهداشت روانی دانشجویان و فعال سازی مرکز مشاوره دانشجویی ضروری به نظر می رسد. انجام برنامه ریزی های جامع به منظور ارایه خدمات مشاوره و روانپزشکی و اجرای برنامه های منظم و مستمر آموزش بهداشت روانی می تواند در جهت ارتقای سلامت روانی دانشجویان به ویژه در مراحل اولیه تحصیل مفید باشد.
متن کامل [PDF 179 kb]   (3534 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل |

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.