دوره 23، شماره 109 - ( 11-1392 )                   جلد 23 شماره 109 صفحات 241-246 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (8895 مشاهده)
سابقه و هدف: اهمیت مطالعه سلامت روان در دانشگاه‌ها از این جهت که ارتباط مستقیمی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دارد ارزشمند است. هدف کلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر سلامت روانی و متغیرهای دموگرافیک بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال 1391 بوده است. مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی- مقایسه‌ای و مقطعی است. آزمودنی‌های پژوهش شامل 350 دانشجو در دانشکده‌های دانشگاه علوم پزشکی مازندران بودند که از طریق نمونه‌گیری طبقه بندی شده تصادفی انتخاب شدند. جهت گردآوری داده‌ها از پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ (GHQ-28) استفاده شد. یافته‌ها: 334 دانشجو به پرسشنامه‌ها پاسخ دادند که 153 نفر (8/45 درصد) مرد و 181 نفر (2/54 درصد) زن بودند. 8/45 درصد از دانشجویان دارای سلامت روانی خوب و 2/54 درصد مشکوک به اختلال در سلامت روانی بودند. بین متغیرهای سن، جنس، دانشکده، رتبه تولد، وضعیت والدین و نیمسال ورودی به دانشگاه با سلامت روانی دانشجویان تفاوت معنی‌داری دیده نشد (05/0p>)، اما بین متغیر وضعیت ازدواج (034/0=p) و بین متغیرهای متوسط درآمد ماهیانه (001/0p>) و نیز معدل تحصیلی (001/0p>) با سلامت روانی رابطه معنی‌داری به دست آمد. هم‌چنین اکثر دانشجویان درجاتی از اختلالات مربوط به چهار بعد سوالات پرسشنامه را نشان دادند، که بیش‌ترین اختلال مربوط به بعد اختلال کارکرد اجتماعی بود. استنتاج: با توجه به نتایج پژوهش حاضر از جمله همبستگی متقابل بین سلامت روانی و عملکردتحصیلی، افزایش مشکلات روانی و میزان موارد مشکوک به اختلال روانی در دانشجویان، توجه جدی به این موضوع جهت حل مشکلات بهداشت روانی دانشجویان و فعال‌سازی مراکز مشاوره دانشجویی امری ضروری است. لذا کمک مشاورین و اساتید و متخصصین، انجام برنامه‌ریزی جامع، و مداخله در امر ارتقاء سلامت روان جهت پیشگیری و درمان اختلالات روان‌شناختی برای پیشرفت تحصیلی دانشجویان مؤثر خواهد بود.
متن کامل [PDF 181 kb]   (3009 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: آموزش بهداشت