دوره 23، شماره 110 - ( اسفند 1392 )                   جلد 23 شماره 110 صفحات 250-244 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (8200 مشاهده)
سابقه و هدف: مراقبت از مبتلایان به سکته مغزی تنش زیادی برای مراقب ایجاد می‌کند. افزایش آگاهی از اصول مراقبتی، می‌تواند منجر به تأمین عزت نفس مراقبین گردد. از این رو پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش مراقبت خانواده- محور بر آگاهی و عزت نفس مراقبین این بیماران انجام شد. مواد و روش‌ها: این مطالعه کارآزمایی مورد- شاهد تصادفی با شرکت 88 مراقب از مبتلایان به سکته مغزی انجام شد که با نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در گروه‌های شاهد (44 نفر) و مورد (44 نفر) قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل مشخصات فردی، بررسی آگاهی و عزت نفس Rosenberg بود که قبل و یک ماه بعد از مداخله، توسط کلیه مراقبین تکمیل شد. مداخله آموزشی در گروه‌های 11 نفری در پنج جلسه انجام شد. داده‌ها با آزمون‌های 2χ، Independent t و Paired t توسط نرم‌افزار SPSS نسخه 16تحلیل شد. یافته‌ها: بین میانگین نمرات آگاهی و عزت نفس گروه‌های مورد و شاهد قبل از مداخله اختلاف معنی‌داری وجود نداشت (821/0 = P)، اما یک ماه پس از مداخله، آگاهی و عزت نفس گروه مورد به نحو چشمگیری (001/0 > P) نسبت به گروه شاهد افزایش یافت. همچنین رابطه مثبتی بین دانش و عزت نفس مراقبین گروه مورد به دست آمد (001/0 > P). استنتاج: آموزش مراقبین بیماران مبتلا به سکته مغزی بر اساس الگوی توانمند سازی خانواده- محور می‌تواند منجر به افزایش آگاهی و عزت نفس آنان و در نتیجه یاری آنان در مراقبت کارآمد و بهبود ایفای نقش شود.
متن کامل [PDF 232 kb]   (3087 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: روانشناسی

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.