دوره 22، شماره 1 - ( ویژه نامه اسفند (شماره 1) 1391 )                   جلد 22 شماره 1 صفحات 211-204 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (8920 مشاهده)
سابقه و هدف : در سال های اخیر افزایش علاقه به نظریه سیست م های روانی عصبی مرتبط با انگیزش و هیجان، شخصیت و آسیب شناسی روانی بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است . در این راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سیستم های مغزی رفتاری با علایم روان شناختی دانش آموزان شهرستان بهارستان و رباط کریم استان تهران انجام گرفت. مواد و روش ها: بدین منظور 340 دانش آموز مقطع سال چهارم متوسطه آموزش و پرورش شهرستان بهارستان و رباط کریم و (SCL-90-R) 170 پسر و 170 دختر ) با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب و با چک لیست نشانه های اختلالات روانی ) مقیاس سیستم های بازدارنده / فعال ساز رفتاری مور د آزمون قرار گرفتند . داده ها پس از جم ع آوری با نرم افزار آماری و با روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. SPSS-17 و (p<0/ و تجربه علایم اضطراب ( 05 (BAS) یافته ها: یافته های پژوهش حاضر نشان داد که بین سیستم فعال ساز نیز حاکی از آن بود که بین (BIS) رابطه معنی داری وجود دارد . نتایج در سیستم بازدارنده (p<0/ روان پریش گرایی ( 05 5 از تجربه نشانگان بالینی توسط / این سیستم با تمام ابعاد نه گانه علایم روان شناختی رابطه معنی داری وجود دارد. هم چنین 8 تبیین می شود. (BIS) سیستم بازارنده به عنوان (BIS) استنتاج: با توجه به نتایج پژوهش حاضر به نظر می رسد نظریه حساسیت به تقویت و سیستم بازدارنده یکی از اجزاء آن سهم مهمی در تبیین اختلالات روان شناختی در افراد خصوصاً نوجوانان به همراه داشته باشد.
متن کامل [PDF 169 kb]   (3244 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: روانشناسی

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.