چکیده: (8920 مشاهده)
سابقه و هدف : در سال های اخیر افزایش علاقه به نظریه سیست م های روانی عصبی مرتبط با انگیزش و هیجان، شخصیت
و آسیب شناسی روانی بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است . در این راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه
سیستم های مغزی رفتاری با علایم روان شناختی دانش آموزان شهرستان بهارستان و رباط کریم استان تهران انجام گرفت.
مواد و روش ها: بدین منظور 340 دانش آموز مقطع سال چهارم متوسطه آموزش و پرورش شهرستان بهارستان و رباط کریم
و (SCL-90-R) 170 پسر و 170 دختر ) با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب و با چک لیست نشانه های اختلالات روانی )
مقیاس سیستم های بازدارنده / فعال ساز رفتاری مور د آزمون قرار گرفتند . داده ها پس از جم ع آوری با نرم افزار آماری
و با روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. SPSS-17
و (p<0/ و تجربه علایم اضطراب ( 05 (BAS) یافته ها: یافته های پژوهش حاضر نشان داد که بین سیستم فعال ساز
نیز حاکی از آن بود که بین (BIS) رابطه معنی داری وجود دارد . نتایج در سیستم بازدارنده (p<0/ روان پریش گرایی ( 05
5 از تجربه نشانگان بالینی توسط / این سیستم با تمام ابعاد نه گانه علایم روان شناختی رابطه معنی داری وجود دارد. هم چنین 8
تبیین می شود. (BIS) سیستم بازارنده
به عنوان (BIS) استنتاج: با توجه به نتایج پژوهش حاضر به نظر می رسد نظریه حساسیت به تقویت و سیستم بازدارنده
یکی از اجزاء آن سهم مهمی در تبیین اختلالات روان شناختی در افراد خصوصاً نوجوانان به همراه داشته باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي-کامل |
موضوع مقاله:
روانشناسی