دوره 14، شماره 44 - ( مهر 1383 )                   جلد 14 شماره 44 صفحات 67-60 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hoseini S, Khalilian A, Vahedi A. Psychopathological screening of high school students based on SL-90-R in Sari, 2002-2003 . J Mazandaran Univ Med Sci 2004; 14 (44) :60-67
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-404-fa.html
حسینی سیدحمزه، خلیلیان علیرضا، واحدی علی. غربالگری آسیب شناسی روانی در دانش آموزان مقطع متوسطه شهر ساری بر اساس آزمون SL-90-R در سال تحصیلی 82-81. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1383; 14 (44) :60-67

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-404-fa.html


چکیده:   (18032 مشاهده)
سابقه و هدف: نوجوانی از مهم ترین مراحل رشد و تکامل انسان می باشد که ویژگی های رشدی آن می تواند زمینه ساز بروز انواع اختلالات رفتاری، بزهکاری ، سوء مصرف مواد و بیماری های روانی باشد. با توجه به افزایش تعداد نوجوانان و جوانان در ساختار جمعیتی ایران، شناخت سریع و برنامه ریزی مناسب برای کنترل این اختلالات، حائز اهمیت می باشد. بر این اساس در پژوهش حاضر، وضعیت سلامت روانی دانش آموزان مقطع متوسطه شهر ساری در سال تحصیلی 82-81 مورد بررسی قرار گرفته است.
مواد و روش ها: در این پژوهش توصیفی، 1536 نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه شهر ساری با استفاده از آزمون SCL-90-R و پرسشنامه دموگرافیک مورد ارزیابی قرار گرفتند و داده های پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: بر اساس نتایج به دست آمده، 10.5 درصد از دانش آموزان، مشکوک به اختلال روانی هستند که شایع ترین آسیب شناسی روانی در ابعاد 9 گانه آزمون در جمعیت مورد مطالعه به ترتیب زیر بوده است: افکار پارانویید، حساسیت در روابط متقابل، پرخاشگری، افسردگی، اضطراب، وسواس اجبار، روان پریشی، شکایات جسمانی و ترس مرضی. همچنین تفاوت معنی داری بین سلامت روانی با متغیرهای جنس، سن و تحصیلات، حداقل در برخی از ابعاد آزمون وجود دارد(p<0.005) .
استنتاج: با توجه به نتایج پژوهش و میزان موارد مشکوک به اختلال روانی در دانش آموزان، توجه بیش تر مسوولین جهت حل مشکلات بهداشت روانی دانش آموزان و فعال سازی مرکز مشاوره دانش آموزی ضروری به نظر می رسد و انجام برنامه ریزی های جامع به منظور ارایه خدمات مشاوره روان پزشکی و اجرای برنامه های منظم و مستمر آموزش بهداشت روانی و نیز گنجاندن مطالب درسی در زمینه بهداشت روانی می تواند در جهت ارتقای سلامت روانی دانش آموزان مفید باشد.
متن کامل [PDF 198 kb]   (2466 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل |

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb