دوره 24، شماره 119 - ( آذر 1393 )                   جلد 24 شماره 119 صفحات 198-194 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (7651 مشاهده)
سابقه و هدف: تامین مراقبت عالی از بیمار، مستلزم رهبری موثر می باشد. هدف از این پژوهش، تدوین استانداردهای اعتباربخشی مبتنی برشواهد علمی و متناسب با شرایط بومی برای واحد مدیریت و رهبری بیمارستان های ایران بود. مواد و روش‌ها: این پژوهش از نوع کاربردی بود. فرآیند تدوین سه سال (1386-1389) به طول انجامید. فرایند شامل مروراستانداردهای اعتباربخشی کشورهای منتخب واستانداردهای ارزشیابی کشور ایران،تشکیل پانل خبرگان و تعیین نوع مدل اعتباربخشی، تهیه پیش نویس و فرم نظرسنجی، برگزاری سمپوزیوم ها و پانل خبرگان، مطالعه پایلوت، تشکیل کارگروه و اعمال اصلاحات، تدوین و ابلاغ استانداردها بود. یافته‌ها: واحد مدیریت و رهبری در استانداردهای اعتباربخشی بیمارستانی ایران 151 استاندارد دارد که در9 محور کلی (65 بند و 86 زیربند) طبقه بندی شده است که عناوین محورهای کلی آن عبارتند از حاکمیتی، اجرایی، رئیس- مدیر عامل، مدیر بیمارستان، مدیریت فعالیت های آموزشی و پژ‍وهشی، مدیریت خطر، مدیریت بحران/ بلایا، مدیریت خطاها و حوادث ناخواسته، مدیریت مالی. محور کلی مدیریت مالی بیش‌ترین تعداد بند و زیربند استاندارد (24بند و 23 زیربند) را به خود اختصاص داده است. استنتاج: مدیران بیمارستان‌ها از طریق اجرای استانداردهای اعتباربخشی واحد مدیریت و رهبری بیمارستان می‌توانند نقش مهمی در استقرار استانداردهای اعتباربخشی تمام واحدها/ بخش‌های بیمارستان اعم از بالینی و غیر بالینی، تامین ایمنی بیمار و بهبود کیفیت ایفا نمایند.
واژه‌های کلیدی: اعتباربخشی، مدیریت، رهبری
متن کامل [PDF 126 kb]   (2573 دریافت)    

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.