دوره 25، شماره 126 - ( تیر 1394 )                   جلد 25 شماره 126 صفحات 133-130 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (9386 مشاهده)
سابقه و هدف: تعیین آگاهی، نگرش و عملکرد دانش‌آموزان در مورد سلامت دهان برای طراحی برنامه‌های ارتقای سلامت در ایران مهم و ضروری به نظر می‌رسد. هدف از این مطالعه طراحی یک پرسشنامه جامع و معتبر به منظور تعیین آگاهی، نگرش و عملکرد کودکان 12 ساله ایرانی در مورد سلامت دهان می‌باشد. مواد و روش‌ها: در این مطالعه مقطعی 1554 دانش‌آموز 12 ساله از پنج استان شرکت کردند. در ابتدا یک جستجو در بانک‌های اصلی مقالات پزشکی بین سال‌های 2003 تا 2013 صورت گرفت. بعد از مرور سیستماتیک مقالات، پرسشنامه‌ای به زبان انگلیسی تهیه شد و به صورت استاندارد ترجمه و مجدداً به زبان فارسی برگردانده شد. سپس روایی صوری و سازه پرسشنامه ارزیابی شدند. آزمون پایایی با استفاده از روش آماری همخوانی داخلی با تعیین ضریب آلفای کرونباخ انجام شد. یافته‌ها: نسخه نهایی فارسی شامل مهم‌ترین موضوعات در حیطه‌های آگاهی (نقش عوامل موثر و کربوهیدرات‌ها بر پوسیدگی)، نگرش (ترس از دندان‌پزشک و درمان) و عملکرد (نحوه مسواک زدن و رژیم غذایی) بود. نسخه فارسی از نظر ترجمه با نسخه انگلیسی همخوانی داشت. میزان مشارکت 92 درصد گزارش شد. روایی سازه با استفاده از آزمون گروه‌های شناخته شده، همبستگی درونی و تحلیل عامل اکتشافی ارزیابی شد و در سطح قابل قبولی بود. آلفای کرونباخ کل سوالات 88/0، اگاهی86/0، نگرش87/0 و عملکرد 78/0 بود که نشاندهنده قابل قبول بودن سازگاری پرسشنامه می‌باشد. استنتاج: پرسشنامه طراحی شده برای بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد سلامت دهان در کودکان 12 ساله از روایی و پایایی مناسبی برخوردار بود.
متن کامل [PDF 149 kb]   (2993 دریافت)    
نوع مطالعه: گزارش کوتاه | موضوع مقاله: دندانپزشکی

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.