دوره 25، شماره 132 - ( دی 1394 )                   جلد 25 شماره 132 صفحات 333-329 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (8373 مشاهده)

سابقه و هدف: خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت از مهم‌ترین عوامل پیش‌بینی‌کننده پیشرفت تحصیلی است. هدف از این پژوهش، بررسی ارتباط باورهای خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت با پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری می‌باشد.

مواد و روش‌ها: 32 دانش‌آموز با ناتوانی یادگیری به پرسشنامه‌های خودکارآمدی Sherer و انگیزه پیشرفت Hermans پاسخ دادند. نمره توصیفی ترم اول دانش‌آموزان به عنوان مقیاس پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شد. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های همبستگی و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: 4/79 درصد از آزمودنی‌ها پسر بودند. دانش‌آموزان در پایه تحصیلی دوم تا پنجم ابتدایی بوده‌اند و میانگین سنی دانش‌آموزان 889/ ±9 سال بود. خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت ارتباط معنی‌داری با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان داشت (001/0< p، 05/0< p). انگیزه پیشرفت موثرین مولفه در پیشرفت تحصیلی آنان بود (001/0< p).

استنتاج: براساس یافته‌ها خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت از عوامل موثر در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری می‌باشد.

متن کامل [PDF 110 kb]   (3807 دریافت)    
نوع مطالعه: گزارش کوتاه | موضوع مقاله: کاردرمانی

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.