دوره 28، شماره 162 - ( تیر 1397 )                   جلد 28 شماره 162 صفحات 154-149 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (3804 مشاهده)

سابقه و هدف:در ارزشیابی طرح تحول نظام سلامت بایستی به نیازهای بیماران توجه شود تا طرح بتواند در راستای تحقق اهداف خود که مهم ترین آن جلب رضایت بیماران ، در مقابل هزینه های هنگفت صرف شده باشند. مطالعه حاضر به ارزیابی رضایت بیماران سرطانی در حیطه های مختلف پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت پرداخته است.

مواد و روش ها: برای این پژوهش توصیفی و مقطعی و کاربردی از پرسشنامه ایی با تایید روایی و پایایی بالا استفاده گردید. پرسشنامه با روش سرشماری در 3ماه بین بیماران سرطانی توزیع گردید. تجزیه و تحلیل داده های پژوهش در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی صورت گرفت.

یافته ها: میزان رضایت بیماران سرطانی پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت 9/69 درصد بوده است. بیشترین میزان رضایت بیماران در زمینه های رفتار و برخوردکارکنان، کیفیت و مقدار غذا و راهنمایی های لازم در مورد نوع سرطان و بیشترین حوزه نارضایتی کیفیت و نحوی توزیع لباس، احترام به همراهان و مشارکت در برنامه های درمانی بود. همچنین در ارتباط با طرح تحول نظام سلامت، دسترسی به پزشک و پرستار و ارتقای کیفیت خدمات رفاهی بیشترین سطح رضایت را از دیدگاه بیماران برخوردار بود. در این مطالعه بین سن، بخش و محل سکونت با سطح رضایت رابطه معنادار وجود داشت.

استنتاج: از آنجایی که همبستگی مثبت و قوی بین عوامل فرآیندی و سطح رضایت بیماران سرطانی مشاهده شد با برنامه ریزی در جهت بهبود وضعیت بیمارستان می توان به افزایش رضایت بیماران اقدام نموند. همچنین بکارگیری یک مدل مدیریت کیفیت می تواند موجب بهبود رضایت بیماران سرطانی گردد. موفقیت سیستم مدیریت کیفیت مستلزم تعهد مدیران ارشد، بسترسازی مناسب و آموزش به کارکنان و بیماران می باشد.     

متن کامل [PDF 225 kb]   (1997 دریافت)    

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.