سابقه و هدف: روشنایی نقش مهمی را در زندگی ما ایفا میکند. روشنایی از جمله پارامترهایی است که بر روی کیفیت محیط داخلی تأثیر میگذارد. کمبود نور موجب اختلالات کره چشم، بروز سردرد، سوزش چشم و همچنین ایجاد تغییر در ستون فقرات به دلیل نزدیک شدن دانش آموزان به کاغذ برای جبران کمبود نور و بهتر دیدن کتاب خواهد شد؛ بنابراین برای کارایی بیش تر دانش آموزان، رعایت بیشتر بهداشت فردی و نیز ایجاد رغبت در آنها، باید نور کلاس کافی باشد. لذا مطالعهی حاضر با هدف تعیین میزان روشنایی در مدارس ابتدایی شهر ساری در سال 93 صورت گرفته است.
مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی مقطعی، تعداد 50 مدرسه به صورت تصادفی از مدارس شهر ساری انتخاب و با استفاده از روش شبکهای، میزان روشنایی سنجش شد. نورسنجی در مدارس با استفاده از دستگاه لوکس متر مدل 1336A ساخت کشور تایوان، مارک TES در ساعات بین 8 صبح الی 14 بعد از ظهر و در 2 الی 10 نقطه از هر مکان بدون ایجاد تغییر در وضعیت آن صورت گرفت. در این بررسی از نرم افزار SPSS 20 و روش آماری GEE جهت آنالیز دادهها استفاده شده است.
یافتهها: از مجموع 306 محلهای مورد سنجش، 194 کلاس درس، 49 اتاق اداری و63 راهرو بوده است. در این بررسی مشخص گردید 8/40 درصد از اتاق اداری، 34 درصد از کلاسها و 33 درصد از راهروها از روشنایی مطلوب و در حد استاندارد برخوردار بودهاند.
استنتاج: نتایج بررسیهای انجام شده حاکی از آن است که جانمایی نادرست پنجرهها، جنس و رنگ دیوار، جنس کف و وضعیت پرده تفاوت معنیداری را در میزان متوسط شدت روشنایی ایجاد کرده است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |