سابقه و هدف : انتقال از دوره متوسطه به دانشگاه برای بیشتر افراد رخدادی تنش زا محسوب می شود و لازم است دانشجویان مهارت های مختلفی برای سازگاری باآن داشته باشند. هدف این مطالعه بررسی اثربخشی آموزش مهارت های زندگی مدیریت تنیدگی، خودآگاهی و ارتباط موثر بر سلامت عمومی دانشجویان سال اول است.
مواد و روش ها : روش مطالعه حاضر نیمه تجربی با گروه شاهد بود. از بین دانشجویان سال اول مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد واحد ارومیه، 100 نفر با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب و بهصورت تصادفی در 4 گروه 25 نفری (سه گروه آزمایش و یک گروه شاهد) قرار گرفتند و سپس سه نوع آموزش با محتوای مدیریت تنیدگی، خودآگاهی و ارتباط موثر، طی 6 جلسه یک و نیم ساعته ارائه گردید و نمره پرسشنامه سلامت عمومی قبل و بعد از آموزش با هم مقایسه گردید.
یافته ها : تفاوت بین تفاضل نمرات پیشآزمون و پس آزمون گروههای آزمایش و شاهد، در تمام مولفههای سلامت عمومی به نفع گروه آزمایش معنیدار بود(05/0>p). در گروههای آموزش مدیریت تنیدگی و خودآگاهی، مولفه اضطراب و بیخوابی و در گروه برقراری ارتباط موثر، مولفه نشانه های بدنی در قیاس با سایر مولفهها بیشتر بهبود یافته بود. بررسی نتایج حاصل از مقایسه دو به دو میانگینها نشان داد آموزش مهارتهای برقراری ارتباط موثر در تمام مولفههای سلامت عمومی و نمرهکلی آموزش، اثربخش بود که در قیاس با سایر مهارتها، تغییر و بهبود بیشتری را بهدنبال داشت.
استنتاج : مجموع یافتهها حاکی از تاثیر مثبت آموزشها بر بهبود سلامت عمومی بود. لذا پیشنهاد میشود این نوع آموزشها، خصوصاً آموزش مهارتهای ارتباطی، بهعنوان بخشی از برنامه های بهداشت روانی دانشگاهها قرار گیرد.