دوره 26، شماره 144 - ( دی 1395 )                   جلد 26 شماره 144 صفحات 191-180 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amiresmaili M R, Anbari Z, Mohammadi A, Amini S. Iran Health Centers’ Readiness for Establishing Knowledge Management. J Mazandaran Univ Med Sci 2017; 26 (144) :180-191
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-9256-fa.html
امیراسماعیلی محمدرضا، عنبری زهره، محمدی علیرضا، امینی سعید. بررسی میزان آمادگی مراکز بهداشت کشور برای استقرار مدیریت دانش. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1395; 26 (144) :180-191

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-9256-fa.html


چکیده:   (5630 مشاهده)

سابقه و هدف: به منظور ارتقای کارایی، اثربخشی و افزایش کیفیت خدمات مراکز بهداشتی درمانی کشور لازم است به نحو موثری به کسب، مدیریت و بهره‌وری از دانش و اطلاعات این سازمان‌ها پرداخت. در این مقاله میزان آمادگی مراکز بهداشت کشور برای استقرار مدیریت دانش مورد بررسی قرار گرفته است.

مواد و روش‌ها: در این مطالعه توصیفی با استفاده از پرسشنامه، شاخص‌های رهبری، منابع انسانی، فن آوری، فرهنگ، ساختار و فرایندهای مراکز بهداشت کشور برای استقرار مدیریت دانش بررسی شدند. سئوالات پرسشنامه با استفاده از مقیاس لیکرت و از خیلی زیاد(5) تا خیلی کم(1) امتیازبندی گردیدند. جامعه آماری این تحقیق شامل مدیران و کارشناسان مسئول مراکز بهداشت کشور می‌باشد که از بین آن ها مراکز بهداشت واقع در 15 مرکز استان انتخاب گردیدند. داده ها با نرم افزار آماری SPSS. 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: بر اساس یافته‌های پژوهش، شاخص های فناوری اطلاعات و ارتباطات با میانگین (06/1±24/3)، فرایندهای سازمانی با میانگین (04/1±21/3)، منابع انسانی با میانگین (93/0±21/3 )، ساختار سازمانی با میانگین (84/0±19/3) و رهبری سازمانی با میانگین (05/1±16/3) دارای وضعیت مناسب برای استقرار مدیریت دانش بودند و شاخص فرهنگ سازمانی با میانگین (99/0±91/2) از وضعیت مناسبی برخوردار نبود.

استنتاج: سیاستگذاران نظام سلامت لازم است نسبت به برنامه‌ریزی در جهت ارتقای آمادگی مراکز بهداشت کشور برای استقرار مدیریت دانش اقدام کنند. باتوجه به این‌که شاخص فرهنگ بدترین وضعیت را در این خصوص دارد ترویج خلاقیت و تفکر انتقادی، همکاری کارکنان با تجربه و تازه وارد، نهادینه شدن فرهنگ دانش بین کارکنان، حمایت از نوآوری در دانش و شیوه‌های آموزشی و ارزشیابی و ارتقای افراد با توجه به میزان مشارکت آن‌ها از اهمیت بیش‌تری برخوردار است.

واژه‌های کلیدی: مدیریت دانش، استقرار، مرکز بهداشت
متن کامل [PDF 726 kb]   (1819 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل |

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb