دوره 26، شماره 146 - ( اسفند 1395 ) | جلد 26 شماره 146 صفحات 221-231 | برگشت به فهرست نشریات


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hafez Yosefi M, Yagedi Z, Ahmadizadeh Z, Ehsani F. 1. Zimmerman M, Nitsch M, Giraux P, Gerloff C, Cohen LG, Hummel FC. Neuroenhancement of the Aging Brain: Restoring Skill Acquisition in Old Subjecte. Ann Neurol 2013; 73(1): 10-15. 2. Seidler RD, Bernard JA, Burutolu TB, Fling BW, Gordon MT, Gwin JT, et al. Motor control and aging: links to age-related brain structural, functional, and biochemical effects. Neurosci Biobehav Rev 2010; 34(5): 721-733. 3. Nitsche MA, Schauenburg A, Lang N, Liebetanz D, Exner C, Paulus W, et al. Facilitation of implicit motor learning by weak transcranial direct current stimulation of the primary motor cortex in the human. J Cogn Neurosci 2003; 15(4): 619-626. 4. Ehsani F, Abdollahi I, Mohseni-Bandpei MA. A Comparative Study on middle age and older adult’s implicit learning in serial reaction time task. PTJ 2012; 2(1): 9-16 (Persian). 5. Ehsani F, Abdollahi I, Mohseni Bandpei MA. Comparing young and elderly serial reaction time task performance on repeated and random conditions. Salmand 2012; 7(2): 68-74 (Persian). 6. Ehsani F, Abdollahi I, Mohseni-Bandpei MA. The study of explicit knowledge effects on implicit motor learning in older adults. J Rehab 2012; 13(2): 56-63 (Persian). 7. Ehsani F, Abdollahi I, Mohseni Bandpei MA, Zahiri N, Jaberzadeh Sh. Motor learning and movement performance: older versus younger adults. Basic Clin Neurosci 2015; 6(4): 231-238. 8. Burke SN, Barnes CA. Neural plasticity in the ageing brain. Nat Rev Neurosci 2006; 7(1): 30-40. 9. Berardelli A, Inghilleri M, Rothwell JC, Romeo S, Curra A, Gilio F, et al. Facilitation of muscle evoked responses after repetitive cortical stimulation in man. Exp Brain Res 1998; 122(1): 79-84. 10. Ehsani F, Bakhtiary A, Jaberzadeh S, Talimkhani A, Hajihasani A. Differential effects of primary motor cortex and cerebellar transcranial direct current stimulation on motor learning in healthy individuals: A randomized double-blind sham-controlled study. Neurosci Res 2016; 112: 10-19. 11. Kuo MF, Paulus W, Nitsche MA. Therapeutic effects of non-invasive brain stimulation with direct currents (tDCS) in neuropsychiatric diseases. Neuroimage 2014; 85 Pt 3: 948-960. 12. Jeffery DT, Norton JA, Roy FD, Gorassini MA. Effects of trans cranial direct current stimulation on the excitability of the leg motor cortex. Exp Brain Res 2007; 182(2): 281-287. 13. Stagg CJ, Jayaram G, Pastor D, Kincses ZT, Matthews PM, Johansen-Berg H. Polarity and timing-dependent effects of trans cranial direct current stimulation in explicit motor learning. Neuropsychologia 2011; 49(5): 800-804. 14. Reis J, Schambra HM, Cohen LG, Buch ER, Fritsch B, Zarahn E, et al. Noninvasive cortical stimu- lation enhances motor skill acquisition over multiple days through an effect on consolidation. Proc Natl Acad Sci USA 2009; 106(5): 1590-1595. 15. Hummel FC, Heise K, Celnik P, Floel A, Gerioff C, Cohen LG. Facilitating skilled right hand motor function in older subjects by anodal polarization over the left primary motor cortex. Neurobiol Aging 2009; 31(12): 2160-2168. 16. Nitsche MA, Cohen LG, Wassermann EM, Priori A, Lang M, Antal A, et al. Trans cranial direct current stimulation: state of the art 2008. Brain Stimul 2008; 1(3): 206-223. 17. Jones KT, Stephens JA, Alam M, Bikson M, Berryhill ME. Longitudinal Neurostimulation in Older Adults Improves Working Memory. PLoS One 2015; 10: eD121904. 18. Flöela A, Suttorpd W, Kohld O, Kürtend J, Lohmannd H, Breitensteind C, et al. Non-invasive brain stimulation improves object-location learning in the elderly. Neurol Aging 2012; 33(8): 1682-1689. 19. Goodwill AM, Reynolds J, Daly RM, Kidgell DJ. Formation of cortical plasticity in older adults following tDCS and motor training. Front Aging Neurosci 2013; 5: 87. 20. Harty S, Robertson IH, Miniussi C, Sheehy OC, Devine CA, McCreery S, et al. Transcranial Direct Current Stimulation over Right Dorsolateral Prefrontal Cortex Enhances Error Awareness in Older Age. J Neurosci 2014; 34(10): 3646-3652. 21. Hardwick RM, Celnik PA. Cerebellar direct current stimulation enhances motor learning in older adults. Neurobiol Aging 2014; 35(10): 2217-2221. . J Mazandaran Univ Med Sci. 2017; 26 (146) :221-231
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-9667-fa.html
حافظ یوسفی محدثه، یاجدی زهرا، احمدی زاده زهرا، احسانی فاطمه. بررسی اثر تحریکات الکتریکی مغز بر میزان یادگیری و مهارت حرکتی در افراد سالمند سالم: مروری نظام مند. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران . 1395; 26 (146) :221-231

چکیده:   (133 مشاهده)

سابقه و هدف: افزایش سن با تغییرات مغزی و کسب مهارت حرکتی همراه است که توانایی عملکردی افراد سالمند را محدود می‌نماید. یکی از روش‌های درمانی طی چند سال اخیر، استفاده از تحریکات الکتریکی مغز می‌باشد. هدف از مطالعه حاضر، مروری سیستماتیک بر بررسی مطالعاتی است که ثر تحریکات الکتریکی مغز را بر میزان یادگیری و مهارت حرکتی افراد سالمند و سالم مورد ارزیابی قرار داده‌اند.

مواد و روش‌ها: در این مطالعه مروری سیستماتیک در فاصله زمانی 1995-2016 از بانک‌های اطلاعاتی
Ovid, CINAHL, Google scholar PEDro, Cochrane library, PubMed, Science Direct جستجو به عمل آمد. در این فرایند، مطالعاتی که اثر تحریکات الکتریکی مغز در مناطق مختلف مغزی را بر روی پارامترهای یادگیری و مهارت حرکتی افراد سالمند مورد بررسی قرار داده بودند، وارد مطالعه شدند. جهت بررسی کیفیت مقالات وارد شده از مقیاس PEDro استفاده گردید.

یافته‌ها: از بین 97 مطالعه، هفت مقاله که دارای معیارهای ورود بودند، انتخاب شدند. تفاوت‌های زیادی میان مقالات از نظر متدولوژی، شاخص‌های اصلی مورد ارزیابی، تعداد نمونه، روش اجرا و غیره مشاهده گردید. مرور مطالعات نشان داد که استفاده از تحریکات الکتریکی در نواحی حرکتی اولیه و مخچه، اثرات معنی‌داری بر بهبود یادگیری و مهارت حرکتی افراد سالمند دارد. هم‌چنین استفاده از این مداخله در نواحی پره فرونتال، پاریئتال و تمپوروپاریئتال اثرات معنی‌دار، طولانی مدت و مشهودی بر شناخت و حافظه‌کاری افراد سالمند دارد.

استنتاج: به نظر می‌رسد که استفاده از تحریکات الکتریکی در نواحی مختلف مغزی به عنوان یک تکنیک مفید و موثر جهت حفظ ظرفیت یادگیری و جلوگیری از اختلالات یادگیری در افراد سالمند محسوب می‌گردد.

متن کامل [PDF 580 kb]   (91 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: فيزيوتراپي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb