دوره 28، شماره 165 - ( مهر 1397 )                   جلد 28 شماره 165 صفحات 149-140 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (4353 مشاهده)

سابقه و هدف: دو زبانگی پدیده‌ای شایع در بسیاری از کشورهای جهان بوده و و ممکن است سبب افزایش خطاهای هم خوانهم خوانی در گفتار کودکان دو زبانه شود. هدف از این مطالعه بررسی مهارت‌های واج شناسی شامل بسامد، نوع و نسبت وقوع فرآیندهای واجی در کودکان دو زبانه فارس- عرب شهر اهواز مرکز استان خوزستان در زبان فارسی بوده است.
مواد و روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- تحلیلی و از نوع مقطعی بوده است و آزمودنی‌های این پژوهش 28 کودک 48-36 ماه بودند که در دو گروه 14 نفری تک‌زبانه و دو زبانه  فارس-عرب تقسیم‌بندی شدند. نمونه‌گیری به‌صورت تصادفی ساده از مهدکودک‌های سطح شهر آن جام شد. ابزار این پژوهش آزمون واجی از مجموعه آزمون دیپ متشکل از 54 واژه یک تا چهارهجایی بود که فرآیندهای واجی در دو طبقه ساخت هجا و جانشینی بررسی شدند. داده‌های به‌دست‌آمده با استفاده از نرم‌افزار (SPSS(21 و آزمون آماری من ویتنی مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج نشان داد که نسبت وقوع فرآیند واجی جانشینی بین دو گروه تک‌زبانه و دو زبانه اختلاف معنادار دارد (05/0P=)؛ اما نوع فرآیندهای واجی در دو گروه کودکان تک‌زبانه و دوزبانه‌ فارس- عرب تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. هم چنین بسامد فرآیندهای واجی در کودکان دو زبانه بیش تر از کودکان تک‌زبانه است.
استنتاج: این مطالعه نشان داد که دو زبانگی تأثیری بر چگونگی نوع فرآیندهای واجی ندارد اما بر بسامد فرآیندها می‌تواند مؤثر باشد. از طرفی چون نوع فرآیندهای واجی در کودکان دو زبانه مشابه کودکان تک‌زبانه است پس نظام واج شناسی این کودکان مشابه کودکان تک‌زبانه است.

متن کامل [PDF 564 kb]   (1577 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: گفتاردرمانی

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.