دوره 16، شماره 51 - ( فروردین 1385 )                   جلد 16 شماره 51 صفحات 75-69 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (10117 مشاهده)
سابقه و هدف: ترافیک و مشکلات مربوط به آن یکی از مهم ترین مسایل جوامع صنعتی است از 9200000 حادثه منجر به جرح، 2000000 مورد آن مربوط به حوادث ترافیکی و به ازای هر 10000 وسیله نقلیه، 32 مورد مرگ ناشی از تصادفات در ایران (1379) به وقوع می پیوندد. در شهر یزد (1379) 9/5 درصد مرگ ها و در سال 1382 حدود 1/12 درصد مرگ ها ناشی از حوادث ترافیکی بوده که بخش اعظمی از این تصادفات مربوط به موتورسیکلت سواران است. در این تحقیق رابطه بین تصادفات موتورسواران و تیپ شخصیتی آنها مورد بررسی قرار می گیرد.
مواد و روش ها: مطالعه از نوع توصیفی مقطعی (1383) و تعداد نمونه 305 موتورسوار حادثه دیده شهر یزد بودند. اطلاعات با مراجعه مستقیم به موتورسواران و از طریق پرسشنامه دو قسمتی، مشخصه های دموگرافیک و تست شخصیتی جمع آوری شد. نمونه های مورد بررسی به صورت تصادفی از لیست کلانتری های شهرستان انتخاب گردید
یافته ها: نتایج نشان داد که بیش ترین مورد رفتارهای ناایمن در گروه سنی 24-13 سال، در محصلین و دانشجویان و در ساعت 12-7 صبح بود. 74 درصد موتورسواران حادثه دیده دارای تیپ شخصیتی A و 26 درصد دارای تیپ شخصیتی B بودند. همچنین اکثر نمونه های تیپ A مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت نکرده و اظهار داشتند که علت تصادف وجود مانع بوده است (72.7 درصد).
استنتاج: نتایج بررسی نشان داد که تیپ شخصیتی در تصادفات نقش مهمی دارد. پیشنهاد می شود موتور سواران و به خصوص افراد با تیپ شخصیتی A مورد مشاوره قرار گیرند.
متن کامل [PDF 143 kb]   (3193 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل |

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.