TY - JOUR T1 - Survey on the effect of assertive therapy on the amount of educational anxiety in students TT - بررسی تاثیر آموزش قاطعیت بر میزان اضطراب تحصیلی دانش آموزان JF - J-Mazand-Univ-Med-Sci JO - J-Mazand-Univ-Med-Sci VL - 12 IS - 37 UR - http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-337-fa.html Y1 - 2002 SP - 39 EP - 46 KW - Ânxiety KW - Students KW - Ëducation-special N2 - سابقه و هدف: اضطراب تحصیلی منجر به اختلال در عملکرد تحصیلی، تخریب توانایی های هوشی و یادگیری، کاهش تفکر انتزاعی، و رکود استعدادها شده و همچنین با ایجاد معضلات اقتصادی، آثار زیانباری برای فرد، خانواده و اجتماع به بار خواهد آورد. روش های درمانی متعددی نظیر درمان های دارویی و غیردارویی جهت رفع اضطراب پیشنهاد شده است که یکی از درمان های غیردارویی (رفتاری)، آموزش قاطعیت می باشد. لذا با توجه به نتایج متناقض تحقیقات انجام شده در زمینه آموزش قاطعیت بر آن شدیم تا تحقیقی را دراین زمینه طراحی کرده و به اجرا در آوریم.مواد و روش ها: در یک مطالعه کارآزمایی عرصه ای با گروه شاهد، با توجه به لیست دانش آموزان مضطرب ارایه شده از کمیته مشاوره اداره آموزش و پرورش شهرستان قائم شهر و با استفاده از پرسشنامه سنجش اضطراب تحصیلی برای دانش آموزان، تعداد 60 نفر از دانش آموزان دارای اضطراب تحصیلی شهرستان قائم شهر پس از همگن شدن، به طور تصادفی انتخاب و با روش قرعه کشی به دو گروه مورد و شاهد تقسیم شدند. برای گروه مورد در طی 6 هفته از قرار هفته ای یک جلسه یک ساعت و نیمه، آموزش قاطعیت اجرا و برای گروه شاهد هیچ گونه آموزشی در نظر گرفته نشد. سپس اضطراب تحصیلی دانش آموزان شهرستان قائم شهر مورد سنجش و مقایسه قرار گرفته است.یافته ها: آزمون آماری t مستقل نشان داد که اختلاف اضطراب تحصیلی بین دو گروه مورد و شاهد به هنگام ورود به پژوهش و 6 هفته بعد از آن معنی دار بوده است P=0.000)، (t=8.35. همچنین یافته ها بر اساس آزمون آماری t زوج بیانگر آن بود که کاهش میزان اضطراب در گروه مورد قبل و بعد از آموزش قاطعیت نسبت به گروه شاهد معنی دار بوده است P=0.000)، (t=11.2.استنتاج: با توجه به این که اضطراب تحصیلی بر عملکرد تحصیلی، اجتماعی، شغلی و کارآیی فردی تاثیر سو دارد و طبق نتایج پژوهش 70 درصد دانش آموزان گروه های مورد و شاهد از اضطراب شدید رنج می بردند لذا پیشنهاد می شود که از آموزش قاطعیت به عنوان یک روش غیردارویی جهت کاهش اضطراب دانش آموزان استفاده شود. M3 ER -