@ARTICLE{Heravi, author = {Heravi, M and Jadid Milani, M and Regea, N and Valaie, N and }, title = {The Effect of Relaxation Training on exam driven Anxiety level among Nursing Students }, volume = {14}, number = {43}, abstract ={سابقه و هدف: با توجه به شیوع اضطراب امتحان بین دانشجویان و تاثیر آن در ارزشیابی آن ها، تنش زا بودن تحصیل در رشته پرستاری و تناقص در مورد تاثیر آموزش تمرینات تن آرامی و بعضی کاستی ها در پژوهش های انجام گرفته، این بررسی به منظور تعیین تاثیر آموزش تمرینات تن آرامی برسطح اضطراب امتحان دانشجویان پرستاری در دانشگاه شاهد و در سال 1382 انجام گرفت.مواد و روش ها: این مطالعه یک کارآزمایی بالینی است که بر روی 60 دانشجوی پرستاری و در دو گروه مورد (28 نفر) و شاهد (32 نفر) انجام گرفت. نمونه ها به صورت تصادفی انتخاب شده و از نظر سن، جنس، تاهل، سال تحصیلی، استفاده از خوابگاه و معدل متناظر بودند. بررسی سطح اضطراب با پرسشنامه سنجش اضطراب اشپیلبرگر S7A7-x انجام گرفت و میزان آن قبل و بعد از آموزش تمرینات تن آرامی ثبت شد. آموزش تمرینات تن آرامی (تنفس آرام سازی پیشرونده عضلانی) در یک جلسه 2 ساعته به صورت عملی آموزش داده شد؛ به علاوه جزوه آموزشی چگونگی انجام تمرینات نیز به دانشجویان تحویل داده شد و از آن ها درخواست شد تمرینات را تا پایان امتحانات روزی دو بار یا روزانه 30 دقیقه انجام دهند. تغییرات سطح اضطراب با آماره Sign در داخل گروه ها و بین دو گروه با آمارهManwhitney مورد قضاوت آماری قرار گرفت.یافته ها: میزان اضطراب شدید در گروه شاهد، قبل از تمرینات از 5/37 درصد به 5/46 درصد افزایش یافت (NS) و در گروه مورد از 5/46 درصد به 5/17 درصد کاهش یافت(p }, URL = {http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-384-fa.html}, eprint = {http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-384-fa.pdf}, journal = {Journal of Mazandaran University of Medical Sciences}, doi = {}, year = {2004} }