%0 Journal Article %A Tabe bordbar, F %A Rasoolzadeh Tabatabaie, S.K %A Azad Falah, P %A Samani, S %T Effect of assertiveness training on homesickness in girls students %J Journal of Mazandaran University of Medical Sciences %V 19 %N 73 %U http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-585-fa.html %R %D 2009 %K Homesickness, female student, assertiveness, mental health, %X سابقه و هدف: احساس غربت وضعیت پیچیده شناختی، انگیزشی و هیجانی بوده که در پی انتقال فرد به محیط جدید در وی به وجود می آید و بنظر می رسد با کاهش مهارت های جرات ورزی همراه باشد. هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش ابراز وجود بر کاهش احساس غربت دانشجویان دختر بوده است.مواد و روش ها: این مطالعه مداخله ای بصورت قبل و بعد همراه با گروه کنترل انجام شد. از 249 دانشجوی دختر سال اول دانشگاه 96 نفر دچار احساس غربت تشخیص داده شدند که از میان آنان تعداد 60 دانشجو به شیوه تصادفی ساده انتخاب و در گروه های مداخله و کنترل جای گرفتند. اطلاعات توسط پرسشنامه احساس غربت (ارچر و همکاران) که دارای 30 عبارت، در مقیاس پنج درجه ای لیکرت 1تا 5 می باشد و همچنین توسط پرسشنامه محقق ساخته شامل اطلاعات دموگرافیک جمع آوری گردید. نمرات پیش آزمون در 2 هفته اول ورود به خوابگاه جمع آوری گردید. افراد گروه مداخله در یک برنامه آموزشی 90 دقیقهای به مدت 12 جلسه شرکت نمودند و نمرات پس آزمون در جلسه آخر آموزش تقریبا سه هفته پس از سنجش اولیه جمع آوری گردید. داده ها با آزمون من ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نمره احساس غربت دو گروه آزمایش و کنترل در پیش آزمون تفاوت معنی داری نداشت اما با ارایه روش جرات ورزی نمرات پس آزمون در گروه مداخله بطور معنی داری بیشتر از گروه کنترل بود. همچنین دو مولفه احساس غربت یعنی دلبستگی به خانه و ناراضی بودن از دانشگاه در مرحله پیش آزمون تفاوت معنی دار نداشت ولی پس از اجرای برنامه آموزشی هر دو مولفه در گروه مداخله بطور معنی داری بالاتر بود.استنتاج: نتایج مطالعه نشان داد که آموزش ابراز وجود می تواند در کاهش مشکلاتی که بعد از انتقال فرد به محیط دانشگاه و خوابگاه به وجود می آید موثر باشد. %> http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-585-fa.pdf %P 27-33 %& 27 %! %9 Research(Original) %L A-10-1-585 %+ %G eng %@ 1735-9260 %[ 2009