TY - JOUR T1 - Investigating Psychometric Properties of Interpersonal Emotion Regulation Questionnaire (IERQ) in University Students TT - بررسی ویژگی‌های روانسنجی پرسشنامه تنظیم هیجان بین فردی (IERQ) در دانشجویان JF - J-Mazand-Univ-Med-Sci JO - J-Mazand-Univ-Med-Sci VL - 30 IS - 185 UR - http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-14163-fa.html Y1 - 2020 SP - 74 EP - 85 KW - interpersonal emotion regulation KW - psychometric properties KW - students N2 - سابقه و هدف: یکی از حیطه‌های پژوهشی جدید در حوزه تنظیم هیجان، تنظیم هیجان بین فردی است. این مفهوم به تمایل فرد برای اشتراک گذاشتن حالات هیجانی‌اش با دیگران به منظور کاهش عاطفه منفی خویش اشاره دارد. این مطالعه با هدف بررسی ویژگی‌های روانسنجی پرسشنامه تنظیم هیجان بین فردی در دانشجویان انجام شد. مواد و روش‌ها: این پژوهش از نوع مطالعات روش‌شناسی بود. جامعه آماری مطالعه حاضر شامل کلیه دانشجویان دانشگاه‌های دولتی شهر تهران بود. با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای 602 نفر انتخاب و با استفاده از پرسشنامه‌های تنظیم هیجان بین فردی (IERQ)، تنظیم هیجان (ERQ)، مهارت‌های تنظیم هیجان (ERSQ)، تنظیم هیجان خود و دیگران (EROS)، مقیاس SCL-25، پرسشنامه کوتاه دشواری در تنظیم هیجان (DERS) مورد ارزیابی قرار گرفتند. لازم به ذکر است از این تعداد 85 پرسشنامه مخدوش بودند و از پژوهش کنار گذاشته شدند و تحلیل های آماری برای 517 نفر انجام شد. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان دهنده مطلوب بودن ویژگی‌های روانسنجی پرسشنامه تنظیم هیجان بین فردی بود. بررسی‌های تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی مدل 3 عاملی این پرسشنامه را تائید کرد. ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 90/0 محاسبه شد و برای آیتم‌های بهبود عواطف مثبت، آرامش بخشی، الگوسازی اجتماعی و چشم‌انداز داشتن به ترتیب برابر با 84/0، 82/0، 80/0 و 81/0 به دست آمد. استنتاج: پرسشنامه تنظیم هیجان بین فردی از ویژگی‌های روانسنجی مطلوبی برخوردار است و از انطباق خوبی در زبان فارسی برخوردار است. از این رو این پرسشنامه می‌تواند در پژوهش‌های آتی در زمینه تنظیم هیجان مورد استفاده قرار گیرد. M3 ER -