TY - JOUR T1 - Predicting Social Anxiety based on Mindfulness, Experiential Avoidance, and Metacognitive Beliefs in Adolescents TT - پیش بینی اضطراب اجتماعی براساس مولفه های ذهن آگاهی، اجتناب تجربه ای و باورهای فراشناخت درمیان نوجوانان JF - J-Mazand-Univ-Med-Sci JO - J-Mazand-Univ-Med-Sci VL - 29 IS - 176 UR - http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-13162-fa.html Y1 - 2019 SP - 92 EP - 104 KW - anxiety KW - mindfulness KW - metacognition N2 - سابقه و هدف: یکی از چالش‌های روانی و مختل‌کننده روابط اجتماعی، در دوره نوجوانی، اضطراب اجتماعی است. که می‌تواند آسیب‌های همه‌جانبه‌ای برای فرد داشته باشد. مطالعه حاضر باهدف پیش بینی اضطراب اجتماعی براساس مولفه‌های ذهن آگاهی، اجتناب تجربه ای و باورهای فراشناخت در میان نوجوانان شهر کرمانشاه انجام گرفت. مواد و روش‌ها: روش مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود و جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان (دختر و پسر) دبیرستانی مدارس دولتی شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 96 -97 بود. نمونه‌ای به حجم 480 نفر انتخاب شد که درنهایت 406 نفر مورد تحلیل قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده شامل پرسشنامه‌های اضطراب اجتماعی، ذهن آگاهی، اجتناب تجربه‌ای و باورهای فراشناخت بود. به‌منظور تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره به روش همزمان استفاده شد. یافته‌ها: نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان‌دهنده‌ این است که بین اضطراب اجتماعی و باورهای فراشناخت، اجتناب تجربه‌ای و ذهن آگاهی رابطه معناداری وجود دارد (001/0P<) و نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد، این متغیرها همگی باهم می‌توانند 40 درصد تغییرات اضطراب اجتماعی را در سطح کم تر از 001/0 پیش‌بینی کنند. استنتاج: با توجه به نقش باورهای فراشناخت، اجتناب تجربه‌ای و ذهن آگاهی در پیش‌بینی اضطراب اجتماعی پیشنهاد می‌شود که مشاوران و درمانگران برای کاهش اضطراب اجتماعی از درمان مبتنی بر پذیرش وتعهد (ACT) وآموزش باورهای فراشناخت استفاده کنند. M3 ER -