AU - Valizadeh, Leila AU - Bilan, Nemat AU - Zarei, Soheila AU - Sharifi, Akbar TI - Effect of Education and Controlling Asthma Triggers on Quality of Life among Adolescents with Asthma: A Randomized Clinical Trial PT - JOURNAL ARTICLE TA - J-Mazand-Univ-Med-Sci JN - J-Mazand-Univ-Med-Sci VO - 22 VI - 98 IP - 98 4099 - http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-1860-fa.html 4100 - http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-1860-fa.pdf SO - J-Mazand-Univ-Med-Sci 98 AB  - سابقه و هدف: آسم یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن دوره کودکی و نوجوانی است که منجر به محدودیت در اکثر ابعاد زندگی شده و سبب کاهش کیفیت زندگی مبتلایان می‌گردد. کنترل محرک‌ها یکی از ارکان مدیریت آسم است. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش و کنترل محرک‌های آسم بر کیفیت زندگی در نوجوانان مبتلا به آسم اجرا شد. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر یک کار آزمایی بالینی تصادفی شده است که با مشارکت شصت نوجوان سنین دوازده تا هجده سال انجام شد. افراد به طور تصادفی به دو گروه کنترل و تجربی تقسیم شدند. پرسشنامه کوتاه شده کیفیت زندگی کودکان مبتلا به آسم جونیپر (1996) قبل از مداخله و پنج هفته بعد از مداخله توسط نوجوانان تکمیل گردید. جلسات آموزشی و برنامه‌ریزی تعدیل انفرادی محرک‌های آسم و پیگیری تلفنی در گروه تجربی انجام گرفت. داده‌ها در نرم افزار SPSS13 تجزیه و تحلیل شد و از آزمون‌های تی و کای دو استفاده گردید. یافته‌ها: تفاوت نمرات قبل و بعد از مداخله در متغیر کیفیت زندگی بین دو گروه اختلاف آماری معنی‌داری را نشان داد و آموزش و کنترل محرک‌های آسم در ارتقای کیفیت زندگی نوجوانان مؤثر بود (001/0≤p). استنتاج: آموزش در خصوص محرک‌های آسم به همراه تعدیل فردی شده محرک‌ها در دوره نوجوانی مستقیماً با مشارکت نوجوان مبتلا به آسم باعث ارتقای کیفیت زندگی بیمار می‌گردد. لذا پیشنهاد می‌شود چنین مداخله نوجوان محور به جای والد محور در درمانگاه‌ها و کلینیک‌های سرپایی ریه در نظر گرفته شود. شماره ثبت کارآزمایی بالینی : 1 N201112078315IRCT CP - IRAN IN - LG - eng PB - J-Mazand-Univ-Med-Sci PG - 49 PT - Research(Original) YR - 2013