RT - Journal Article T1 - The Efficiency of Stress Management Skills Training in Reducing Aggression JF - J-Mazand-Univ-Med-Sci YR - 2014 JO - J-Mazand-Univ-Med-Sci VO - 24 IS - 115 UR - http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-4103-fa.html SP - 162 EP - 166 K1 - Stress management skills K1 - aggression K1 - students AB - چکیده سابقه و هدف: هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های مدیریت استرس برکاهش میزان پرخاشگری دانشجویان بود. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر از نوع مداخله‌ای است. جهت انتخاب نمونه، از بین 100 دانشجو 45 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل (23 نفر آزمایش و 22 نفر کنترل) قرارگرفتند. در این پژوهش از پرسشنامه پرخاشگری باس و پری، استفاده شد. تحلیل داده‌ها با آزمون آماری کوواریانس انجام گرفت. یافته‌ها: تفاوت بین نمرات پس آزمون گروه‌های آزمایش و کنترل، در تمام مؤلفه‌های پرخاشگری به نفع گروه آزمایش معنادار بود (001/0>p). استنتاج: با توجه به نتایج به‌دست آمده مبنی بر اثربخش بودن آموزش مهارت‌های مدیریت استرس بر کاهش پرخاشگری، پژوهش حاضر می‌تواند در رسیدن به یک راه حل مؤثر برای کاهش پرخاشگری و به‌ طور کلی بهبود وضعیت روانی دانشجویان راه گشا باشد. LA eng UL http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-4103-fa.html M3 ER -