TY - JOUR T1 - Effect of Teach- Back on Treatment Adherence in Patients with Acute Coronary Syndrome: A Semi-Experimental Study TT - تاثیر آموزش بازخورد محور بر تبعیت از درمان در بیماران سندرم کرونری حاد: یک مطالعه نیمه تجربی JF - J-Mazand-Univ-Med-Sci JO - J-Mazand-Univ-Med-Sci VL - 30 IS - 190 UR - http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-15264-fa.html Y1 - 2020 SP - 44 EP - 55 KW - teach-back training KW - treatment adherence KW - acute coronary syndrom N2 - سابقه و هدف: بیماران مبتلا به سندرم کرونری حاد به علت عدم تبعیت از درمان در معرض عود بیماری و پیشرفت ناتوانی هستند. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش بازخوردمحور بر تبعیت از درمان بیماران با سندرم کرونری حاد انجام شد. مواد و روش‌ها: در این مطالعه نیمه تجربی که درسال 1398 انجام شد، 70 بیمار با سندرم کرونری حاد در بخش‌های قلب بیمارستان‌های آموزشی زاهدان با نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. ابزار مطالعه پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه تبعیت از درمان ضیایی بود. مداخله به صورت آموزش بازخوردمحور طی سه جلسه انفرادی 45-30 دقیقه ای و به صورت یک روز در میان و از 24 ساعت بعد از پذیرش بیمار انجام شد. یک و سه ماه بعد از مداخله، ابزار تبعیت از درمان در مورد هر دو گروه تکمیل شد. سپس داده‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: نمره تبعیت از درمان بیماران گروه مداخله یک ماه بعد از مداخله 98/12±22/56 بود که سه ماه بعد به 51/11±22/61 افزایش یافت و این افزایش معنی‌دار بود (05/0< P). در گروه کنترل میانگین نمره تبعیت از درمان در اندازه‌گیری یک ماه بعد 64/11±97/46 و سه ماه بعد 36/12±61/45 بود و تفاوت نمره یک و سه ماه بعد از مداخله معنی‌دار بود، اما میانگین نمره تبعیت از درمان کاهش یافته بود (04/0= P). استنتاج: آموزش بازخوردمحور می‌تواند باعث بهبود تبعیت از درمان بیماران سندرم کرونری حاد شود و پرستاران می‌توانند از این شیوه آموزشی در جهت ارتقاء تبعیت و متعاقبا بهبود پیامدهای بیماری استفاده نمایند. شماره ثبت کارآزمایی بالینی : 1N20190311043013IRCT M3 ER -