@ARTICLE{Salmani, author = {Sehhati Shafai, Fahime and Mohammad Alizadeh Ch, Sekineh and Ebrahimi, Mehrangiz and Salmani, Roghayeh and }, title = {The Effects of Peer Education on Girl Students' Knowledge and Performance about iron Deficiency and Iron Supplementation}, volume = {21}, number = {1}, abstract ={سابقه و اهداف : تاثیر آموزش همتایان در انتقال اطلاعات حساس بهداشتی مثل HIV در بین نوجوانان نشان داده شده است اما در زمینه تاثیر آن بر انتقال اطلاعات غیرحساس مطالعهای یافت نشد. بنابراین این مطالعه با هدف تعیین تاثیر این نوع آموزش بر آگاهی و عملکرد دانش-آموزان دختر مقطع سوم راهنمایی شهر تبریز در مورد فقرآهن و مصرف مکمل آهن انجام گرفت. مواد و روشها: این مطالعه مداخلهای بر روی 885 دانشآموز دختر مقطع سوم راهنمایی در 10 مدرسه از مدارس راهنمایی مناطق پنچگانه شهر تبریز (انتخاب شده به صورت تصادفی سهمیهای) در سال 91-1390 انجام شد. مدارس بطور مساوی بصورت تصادفی جور شده در هر یک از دو گروه آموزش مستقیم یا همتایان اختصاص داده شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه خود ساخته حاوی اطلاعات دموگرافیک و 18 سوال سنجش آگاهی و 6 سوال عملکرد بود. آگاهی و عملکرد دانشآموزان در آغاز مطالعه و سه ماه بعد از مداخله آموزشی و توزیع قرص آهن در میان نمونهها، مورد سنجش قرار گرفته و میزان امتیاز هر فرد از محدوده امتیاز 100-0 محاسبه گردید. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS.version13، آزمونهای تیمستقل و تیزوج مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: میانگین نمره آگاهی بعد از آموزش در گروه آموزش همتایان از 1/50 به 7/69 و در گروه آموزش مستقیم از 5/54 به 5/70، افزایش یافت (001/0P< در هر دو گروه). میانگین امتیاز عملکرد بعد از آموزش در گروه آموزش همتایان از 7/41 به 4/46 و در گروه آموزش مستقیم از 5/44 به 4/46 ارتقاء یافت (05/0p }, URL = {http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-2106-fa.html}, eprint = {http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-2106-fa.pdf}, journal = {Journal of Mazandaran University of Medical Sciences}, doi = {}, year = {2012} }