RT - Journal Article T1 - Investigating the Effect of Urban Traffic Noise Pollution on University Students' Cognitive Performance: A Simulated Study JF - J-Mazand-Univ-Med-Sci YR - 2022 JO - J-Mazand-Univ-Med-Sci VO - 31 IS - 204 UR - http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-17197-fa.html SP - 133 EP - 145 K1 - noise pollution K1 - transportation noise K1 - psychomotor performance K1 - personality AB - سابقه و هدف: عملکرد شناختی فرد در محیط کار حوزه وسیعی از فعالیت‌های روانی مرتبط با کار را در بر می‌گیرد، همچنین نقش تعیین کننده ویژگی شخصیتی به عنوان یک متغییر واسطه در بروز اشتباهات و عملکردهای ذهنی نیز حائز اهمیت است. لذا هدف مطالعه حاضر بررسی تاثیر آلودگی صوتی ناشی از ترافیک شهری بر حافظه‌کاری و توجه پایدار دانشجویان با درنظر گرفتن ویژگی‌های شخصیتی بود. مواد و روش‌ها: این مطالعه مداخله‌ای- آزمایشگاهی بر روی 70 نفر از دانشجویان انجام شد. پس از اندازه‌گیری‌های میدانی صدای ترافیک، برای بررسی، ویرایش صدای ضبط شده و تهیه کلیپ صوتی صدای ترافیک شهر ساری، از نرم‌افزار Cool Edit Pro استفاده ‌شد. همچنین عملکرد شناختی دانشجویان با استفاده از آزمون‌های حافظه کاری (n-back) و آزمون وظیفه هوشیاری روانی- حرکتی (PVT) بررسی شد. یافته‌ها: میانگین سنی در دانشجویان دختر و پسر به ترتیب 15/3 ± 63/23 و 23/4 ± 17/24 سال بود. براساس آزمون ویلکاکسون، رابطه آماری معنی‌دار بین عملکردهای شناختی مربوط به حافظه‌کاری و توجه پایدار دانشجویان قبل و بعد از مواجهه با صدای ترافیک شهری، برقرار شد(05/0>P)، به طوری که میانگین زمان واکنش، زمان پاسخ و تعداد جواب‌های اشتباه در تست‌های عملکرد شناختی بعد از مواجهه با صدای ترافیک به ترتیب 54/8، 11/9 و 61/60 درصد افزایش یافت. همچنین بُعد روان‌رنجوری (عصبی بودن) همبستگی معنی‌دار و معکوسی با زمان واکنش و دقت (درصد پاسخ‌های صحیح) در عملکرد شناختی مربوط به حافظه‌کاری و توجه پایدار دانشجویان داشت(05/0>P). استنتاج: نتایج این مطالعه می‌تواند در بهبود عملکرد شناختی و اتخاذ راهکارهای مدیریت در انتخاب افراد و برقراری شرایط تعادل بین سروصدای ترافیک و ویژگی‌های شناختی در محیط‌های کاری موثر باشد. LA eng UL http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-17197-fa.html M3 ER -