%0 Journal Article %A Hosseini, Hamze %A Ahmadi, Leyla %T Effects of Maternal Stress Management Training and Metacognitive Techniques on Improving Problem-Solving Skills in Students with Dyscalculia %J Journal of Mazandaran University of Medical Sciences %V 30 %N 188 %U http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-5020-fa.html %R %D 2020 %K mathematical learning disorder, stress management skills, problem-solving, mother, child, %X سابقه و هدف: یکی از شایع‌ترین مشکلات تحصیلی، ناتوانی یادگیری ریاضی است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی آموزش مهارت مدیریت استرس مادران، بر بهبود مهارت حل مساله دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی بود. مواد و روش‌ها: این مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. نمونه پژوهش شامل ۳۰ دانش آموز دختر مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی در شهرستان قایمشهر و در پایه سوم و چهارم ابتدایی در مدت یک سال تحصیلی بود. مدارس و کلاس‌ها به صورت خوشه‌ای انتخاب شده و در مرحله پایانی دانش‌آموزان با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه ١٥ نفره کنترل و آزمایش گمارده شدند. برای تعیین نمونه‌های دارای اختلال یادگیری ریاضی از DSM-IV-TR و آزمون کی‌مت و تست هوش ریون استفاده و برای جمع‌آوری داده‌ها از ۲۸-GHQ و خرده آزمون حل مساله آزمون کی مت استفاده شد. برای هردوگروه دانش‌آموزان، ۱۴ جلسه آموزش فراشناختی حل مساله طی ۵ هفته و همزمان برای مادران دانش‌آموزان گروه آزمایش، ۸ جلسه آموزش مهارت مدیریت استرس طی ۴ هفته ارایه شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS19 و تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شده و در سطح معناداری ۰۱/۰ بررسی شده است. یافته‌ها: نتایج نشان داد که در هر دو گروه، دانش‌آموزان پیشرفت خوبی در بهبود مهارت حل مساله داشتند ولی دانش‌آموزانی که مادران آن‌ها تحت آموزش مهارت مدیریت استرس بودند، پیشرفت بیش‌تری داشتند (۰۰۱/۰ > P). استنتاج: این نتایج حاکی از آن است که آموزش مدیریت استرس مادران تاثیر قابل توجهی در بهبود مهارت حل مساله دانش‌آموزان دارد. %> http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-5020-fa.pdf %P 138-143 %& 138 %! %9 Brief Report %L A-10-204-3 %+ Professor, Psychiatry and Behavioral Sciences Research Center, Addiction Institute, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran %G eng %@ 1735-9260 %[ 2020