RT - Journal Article T1 - The Study of the Attributional Style of the Students Studying in Mazandaran University of Medical Sciences in 2008-2009 JF - J-Mazand-Univ-Med-Sci YR - 2011 JO - J-Mazand-Univ-Med-Sci VO - 21 IS - 82 UR - http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-826-fa.html SP - 84 EP - 88 K1 - Âttributional style K1 - external attributional style K1 - internal attributional style K1 - students K1 - convergent-divergent learning style K1 - depression AB - سابقه و هدف : شناخت سبک‌های اسناد دانشجویان و سوق دادن آن‌ها به سمت مسئولیت‌پذیری و نگاه درست به خویش به منظور پایه گذاری موفقیت‌ها و خلاقیت‌های فراوان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد و نیز باتوجه به اهمیت آن در پویایی، تحرک و یا انفعال و کم انگیزگی افراد، پژوهش حاضر به منظور بررسی سبک‌های اسناد دانشجویان علوم پزشکی مازندران انجام شده است. مواد و روش ها : این مطالعه از نوع توصیفی است. جامعه آماری این پژوهش حدود 2582 نفر دانشجویان (دختر و پسر) شاغل به تحصیل دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال تحصیلی 88-1387 می‌باشند که از بین آن‌ها تعداد 343 دانشجوی پسر و 428 دانشجوی دختر به‌طور تصادفی انتخاب شدند. جمع‌آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه استاندارد "سبک اسنادی راتر" صورت گرفت. یافته ها : این پژوهش نشان می دهد 9/43 درصد از دانشجویان این دانشگاه سبک اسنادی درونی و 1/56 درصد سبک اسنادی بیرونی را انتخاب کرده اند. دانشجویان دختر 3/42 درصد سبک اسنادی درونی و 7/57 درصد سبک اسنادی بیرونی، همچنین دانشجویان پسر 8/45 درصد سبک اسنادی درونی و 2/54 درصد سبک اسنادی بیرونی را انتخاب کردند. استنتاج : با توجه به نتایج حاصله سبک اسنادی غالب دانشجویان سبک بیرونی است که این امر تاثیر سویی بر انگیزه تلاش و پیشرفت تحصیلی و نهایتاً موفقیت آن‌ها خواهد گذاشت. بنابراین آموزش راهبردهای مقابله‌ای در کاهش سبک‌های اسنادی بیرونی دانشجویان ضروری به نظر می‌رسد. LA eng UL http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-826-fa.html M3 ER -