TY - JOUR T1 - Concentrations of Criteria Air Pollutants and BTEX in Mehrabad International Airport TT - غلظت و عوامل موثر بر آلاینده های معیار هوا و BTEX در فرودگاه بین المللی مهرآباد JF - J-Mazand-Univ-Med-Sci JO - J-Mazand-Univ-Med-Sci VL - 28 IS - 160 UR - http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-10038-fa.html Y1 - 2018 SP - 76 EP - 87 KW - particulate matter KW - benzene KW - toluene KW - ozone KW - PM10 N2 - سابقه و هدف: وجود فرودگاه‌ها در شهرها تاثیر زیادی بر روی کیفیت هوای مناطق اطراف آن بر جای می‌گذارد. این مطالعه با هدف تعیین غلظت و پارامترهای موثر بر آلاینده‌های معیار هوا شامل PM10، PM2.5، NO2، O3، SO2، CO، و آلاینده‌های BTEX شامل بنزن، تولوئن، اتیل بنزن و زایلن در فرودگاه مهرآباد انجام گرفت. مواد و روش‌ها: نمونه‌برداری از آلاینده‌ها در دو نقطه باند فرودگاه و سالن انتظار مسافرین طی ماه دی سال 1394 انجام گرفت. غلظت BTEX، آلاینده‌های ذره‌ای و سایر آلاینده‌های‌گازی به ترتیب توسط کروماتوگرافی‌گازی-آشکارسازی یونیزاسیون شعله‌ای (GC-FID)، دستگاه MetOne aerocet 531s و دستگاه Aeroqual Series 500 اندازه‌گیری شد. تاثیر پارامترهای هواشناسی شامل دما، رطوبت نسبی و سرعت باد و نیز زمان و مکان نمونه برداری بر غلظت آلاینده ها سنجیده شد. یافته‌ها: در باند فرودگاه، پارامتر دما روی غلظت تمامی آلاینده ها به استثنایPM2.5 تاثیر معنی‌داری داشت (05/0> p). پارامتر رطوبت روی غلظت تمامی آلاینده‌ها غیر از PM2.5 و O3 تاثیر معنی‌داری نشان داد (05/0> p). سرعت باد بر غلظت آلاینده‌ها به غیر از O3،NO2 و تولوئن دارای تاثیر معنی‌داری بود (05/0> p). بین غلظت‌های آلاینده‌ها به جز تولوئن و اتیل بنزن در دو نقطه نمونه‌برداری تفاوت معنی‌داری وجود داشت (05/0 > p). استنتاج: پیشگیری از آلودگی هوا برای مناطق اطراف فرودگاه می‌تواند با استفاده از طراحی سیستم مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح پروازها بر اساس یافته های این مطالعه به خصوص در مورد تاثیر پارامترهای هواشناسی انجام گیرد. M3 ER -