RT - Journal Article T1 - The Effect of Early Parenthood Education on Concerns of Primiparous Women in Performing Maternal Roles JF - J-Mazand-Univ-Med-Sci YR - 2015 JO - J-Mazand-Univ-Med-Sci VO - 24 IS - 121 UR - http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-5234-fa.html SP - 288 EP - 299 K1 - Concern K1 - self-efficacy K1 - maternal role AB - چکیده سابقه و هدف: نگرانی در ایفای نقش مادری بر تعاملات مادری- فرزندی و درک مادر از سرشت شیرخوار اثرات منفی گذاشته و منجر به پیامدهای مادری فرزندی نامطلوب می‌شود. این موضوع اهمیت شناسایی افراد در معرض خطر، توجه به منابع ایجادکننده نگرانی و طراحی مداخلات مطلوب را نشان می‌دهد. از این رو این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش در ابتدای دوران والدی بر نگرانی زنان نخست زا در ایفای نقش مادری انجام شد. مواد و روش‌ها: این مطالعه یک پژوهش تجربی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل می‌باشد. واحدهای پژوهش 55 نفر از زنان نخست‌زای مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر مشهد بودند که به‌طور تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. مداخله شامل یک جلسه آموزش چهره به چهره، کتابچه و فیلم آموزشی و مشاوره تلفنی بر اساس اصول خودکارآمدی بندورا بود. ابزار پژوهش، پرسشنامه نگرانی کمبریج بود که قبل از مداخله و شصت روز بعد از زایمان تکمیل گردید. یافته‌ها: مهم‌ترین منابع نگرانی، نگرانی در مورد سلامت آتی (02/1±01/4) و سلامت کنونی شیرخوار (19/1±81/3) بود. بر اساس نتایج حاصل از آزمون تی مستقل، میانگین نمره نگرانی قبل از مطالعه در گروه مداخله (8/1±0/28) و کنترل (3/8±5/33) تفاوت معناداری داشت (017/0=p). بعد از مداخله نتایج حاصل از آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد، میانگین نمره نگرانی بعد از مداخله با حذف اثر نمره نگرانی قبل از مداخله در گروه مداخله به طور معناداری کم تر از کنترل می باشد (008/0=p). استنتاج: شناسایی عوامل ایجادکننده نگرانی و طراحی برنامه آموزشی مبتنی بر خودکارآمدی در راستای اثرگذاری بر این عوامل منجر به کاهش نگرانی مادری می شود. بنابراین توصیه می‌شود این رویکرد به عنوان یک مداخله آموزشی اثر بخش،کم‌ هزینه و غیرتهاجمی در کاهش مشکلات روان‌شناختی مادران نخست زا به کارگرفته شود. LA eng UL http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-5234-fa.html M3 ER -