TY - JOUR T1 - Irrational Beliefs of Youth Smoking Hookah in Traditional Teahouses and those Attending Bodybuilding Gyms TT - بررسی باورهای غیرمنطقی جوانان مصرف‌کننده قلیان در چایخانه‌های سنتی و جوانان مراجعه‎کننده به باشگاه‌های ورزشی پرورش اندام JF - J-Mazand-Univ-Med-Sci JO - J-Mazand-Univ-Med-Sci VL - 27 IS - 147 UR - http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-9830-fa.html Y1 - 2017 SP - 207 EP - 216 KW - hookah KW - irrational beliefs KW - sport clubs KW - traditional teahouses KW - youth N2 - سابقه و هدف: باورهای غیرمنطقی از جمله عوامل گرایش به مصرف دخانیات است؛‌ بنابراین، با توجه به روند رو ‌‌به‌ رشد گرایش جوانان به استعمال قلیان که نمونه‌ای دیگر از مصرف دخانیات می‌‌باشد، این پژوهش با هدف مقایسه باورهای غیرمنطقی جوانان مصرف‌کننده قلیان و جوانان ورزشکار صورت گرفت. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی بوده و در سال 1394به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی در شهر زاهدان انجام شد. در این پژوهش، به‌منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه باورهای غیر‌منطقی Jones (Jones Irrational beliefs Test: IBT) استفاده گردید و 600 نفر (300 جوان مراجعه‌کننده به چای‌خانه‌های سنتی و 300 جوان مراجعه‌کننده به باشگاه‌های ورزشی پرورش اندام) جهت شرکت در پژوهش انتخاب شدند. یافته‌ها: میانگین سنی جوانان مصرف‌کننده قلیان 6±23 سال و میانگین سنی جوانان ورزشکار 2±22 سال بود. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری نیز نشان داد که تفاوت آماری معناداری در کلیه باورهای غیر‌منطقی دو گروه از جوانان وجود دارد؛ به‌گونه‌ای‌که میانگین باورهای غیرمنطقی در مصرف‌کنندگان قلیان، بسیار بالاتر از جوانان ورزشکار می‌باشد (00/0P=، 452/0Wilks Lambda=، 42/71F=). استنتاج: داشتن باورهای غیرمنطقی از جمله عوامل گرایش جوانان به استعمال قلیان می‌باشد. M3 ER -