TY - JOUR JF - J-Mazand-Univ-Med-Sci JO - J Mazandaran Univ Med Sci VL - 30 IS - 191 PY - 2020 Y1 - 2020/12/01 TI - Predictors of Covid-19 Preventive Behaviors in Iranian Population over 15 Years Old: An Application of Health Belief Model TT - پیشگویی کننده های رفتارهای پیشگیری کننده از ابتلا به کووید-19 در جمعیت ایرانی بالای 15 سال: کاربردی از مدل اعتقاد بهداشتی N2 - سابقه و هدف: بیماری کروناویروس ۲۰۱۹ (COVID-19) یک بیماری عفونی است که بر اثر ویروس کرونای جدید، ایجاد می‌شود. این پژوهش با هدف تعیین پیش‌بینی‌کننده‌های رفتارهای پیشگیری کننده از بیماری کرونا در مردم ایران بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی صورت گرفت. مواد و روش‌ها: این مطالعه توصیفی تحلیلی (مقطعی) بر روی 1020 نفر از مردم ایران (بالای 15 سال) در سال 1399 انجام شد. نمونه‌گیری به صورت غیرتصادفی و در دسترس بود. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی به صورت آنلاین جمع‌آوری شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS و آزمون‌های ضریب همبستگی و رگرسیون خطی تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: از بین رفتارهای پیشگیری‌کننده از ابتلا به کرونا، استفاده از وسایل فردی در منزل و محیط کار (7/83 درصد همیشه)، عدم خروج از منزل به‌جز در موارد ضروری (6/67 درصد همیشه) و توجه و عمل به نکات پیشگیرانه ارائه شده توسط صدا و سیما (2/80 درصد همیشه) دارای بیش‌ترین فراوانی بودند. بین تمام سازه‌های مدل اعتقاد بهداشتی و عملکرد (به‌جز در مورد سازه موانع درک شده با شدت درک شده) همبستگی معنی‌داری وجود داشت (01/0>P). استنتاج: با توجه به پیش‌بینی قوی انجام رفتارهای پیشگیری‌کننده از ابتلا به کرونا براساس سازه‌های مدل اعتقاد بهداشتی، می‌توان از این مدل در برنامه‌ریزی‌ها و مداخلات آموزشی استفاده نمود. SP - 13 EP - 21 AU - Delshad Noghabi, Ali AU - Yoshany, Nooshin AU - Mohammadzadeh, Fatemeh AU - Javanbakht, Sara AD - Assistant Professor, Department of Health Education and Health Promotion, Social Determinants of Health Research Center, School of Public Health, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran KW - coronavirus KW - health belief model KW - prediction KW - prevention KW - behavior KW - Covid-19 KW - Iranian KW - health education UR - http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-15215-fa.html ER -