TY - JOUR T1 - Activity Based Costing of Educational Services in Faculty of Medicine in Mazandaran University of Medical Sciences, Iran, 2015 TT - هزینه یابی بر مبنای فعالیت خدمات آموزشی در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال 1394 JF - J-Mazand-Univ-Med-Sci JO - J-Mazand-Univ-Med-Sci VL - 28 IS - 163 UR - http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-11606-fa.html Y1 - 2018 SP - 86 EP - 92 KW - activity-based costing KW - medical education KW - faculty of medicine KW - Iran N2 - سابقه و هدف: با توجه به گران بودن خدمات آموزشی، دارا بودن اطلاعات صحیح مالی یکی از ابزارهای مهم مدیریت بهینه در سازمان‌های آموزشی محسوب می‌گردد. در این رابطه محاسبه هزینه تمام شده بر مبنای فعالیت ABC (Activity-based costing) از اهمیت خاصی برخوردار می‌باشد. مواد و روش‌ها: این مطالعه، یک مطالعه مقطعی بوده که هزینه‌های تمام شده در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران را بر مبنای فعالیت مورد ارزیابی قرار داده است. در این روش ابتدا مراکز فعالیت شناسایی و پس از هزینه‌یابی هر مرکز، فعالیت شامل هزینه‌های مستقیم، هزینه‌های غیر مستقیم و هزینه‌های استهلاک و هزینه‌های عمرانی مربوط به این بخش بر اساس اسناد موجود در حسابداری تعیین و هزینه بهای تمام شده هر فعالیت در هر یک از مراکز هزینه محاسبه گردید. یافته‌ها: هزینه تمام شده برای آموزش هر دانشجو در دانشکده پزشکی ساری در سال 1394 بیش از 300 میلیون ریال و هزینه تمام شده جهت برگزاری هر یک ساعت کلاس درس به میزان 50 میلیون ریال و هزینه تمام شده هر واحد درسی ارائه شده در سال 1394 تقریبا 800 میلیون ریال می‌باشد. استنتاج: این یافته‌ها بر گران قیمت بودن آموزش پزشکی تاکید داشته و در این راستا میتوان با مدیریت صحیح در جذب نیروهای انسانی موثر بر مدیریت بهینه منابع مالی و مدیریت بر هزینه‌ها نائل آمده و با استفاده از روش هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت می‌توان در برنامه ریزی و سیاستگزاری و طراحی برنامه مالی دقیق استفاده نمود. M3 ER -