TY - JOUR JF - J-Mazand-Univ-Med-Sci JO - J Mazandaran Univ Med Sci VL - 28 IS - 164 PY - 2018 Y1 - 2018/9/01 TI - Relationship between Duration of Gamingwith Anxiety and Depression TT - رابطه مدت زمان بازی های رایانه ای با اضطراب و افسردگی N2 - سابقه و هدف: استفاده مداوم از بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند در نوجوانان اضطراب و افسردگی ایجاد نماید. این پژوهش با هدف بررسی رابطه استفاده از بازی‌های رایانه‌ای با اضطراب و افسردگی در دانش‌آموزان پسر انجام گرفت. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان پسر دوره متوسطه اول ناحیه یک شهرستان ساری در سال تحصیلی 94-93 بودند، حجم نمونه از روی جدول مورگان با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای بر حسب توزیع پایه 330 نفر انتخاب شدند. گروه‌های تقسیم شده (گروه گواه که اصلاً بازی نکردند یا با بازی آشنا نبودند، گروه آزمایش شامل دو گروهی که ‏حداقل 2 ساعت در هفته به بازی می‏پردازند (گروه دوم) و گروهی که بیش تر از دو ساعت در هفته بازی می‌کنند (گروه سوم). آزمودنی‌ها پرسشنامه سلامت روان SCI-90-R و پرسشنامه جمعیت‌شناختی را پاسخ دادند. اطلاعات با استفاده از نرم‌افزار SPSS-20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که بین میزان استفاده از بازی‌های رایانه‌ای و اضطراب، افسردگی رابطه مثبت معنی‌داری وجود دارد (05/0< p). تفاوت سه گروه نشان داد افرادی که زمان بیش‌تری به بازی‌های رایانه‌ای اختصاص می‌دهند، به‌طور معنی‌داری اضطراب و افسردگی بیش تری را نشان می‌دهند (05/0< p). استنتاج: در مطالعه حاضر افزایش ساعات بازی‌های رایانه‌ای با افزایش اضطراب و افسردگی همراه بود. بنابراین پیشنهاد می‌شود که والدین به منظور حفظ سلامت و بهداشت روانی و پیش‌گیری از میزان آسیب‌های روانی میزان زمان بازی فرزندان خود را کنترل کنند و به آن ها در جهت برنامه‌ریزی صحیح برای استفاده از بازی‌های رایانه‌ای کمک کنند. SP - 146 EP - 151 AU - Fazeli, Zahra AU - Mazdarani, Shahzad AU - Hosseini, Hamzeh AD - Professor, Psychiatry and Behavioral Sciences Research Center, Addiction Institute, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran KW - computer games KW - anxiety KW - depression UR - http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-10111-fa.html ER -