%0 Journal Article %A Tabatabaei, Maryam Sadat %A Kamran, Faride %A Jalaei, Shohre %T A Review of Assessment Tools for Oral Feeding in Term and Preterm Infants %J Journal of Mazandaran University of Medical Sciences %V 29 %N 172 %U http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-12048-fa.html %R %D 2019 %K dysphagia, oral feeding, infants, preterm infants, assessment tools, %X سابقه و هدف: یکی از مشکلات نوزادان به ویژه نوزادان پره ترم مشکل در تغذیه دهانی است. بنابراین ارزیابی تغذیه نوزادان، یک بخش مهم در فرایند تشخیص در توان بخشی بلع می‌باشد هم‌چنین تصمیم‌گیری در درمان، وابسته به استفاده از ابزارهای ارزیابی جامع و دقیق است. لذا هدف از مطالعه حاضر، مروری بر ابزارهای ارزیابی تغذیه دهانی نوزادان می‌باشد. مواد و روش ها: در این مطالعه مروری اطلاعات مورد نیاز جهت دسترسی به ابزارهای موجود در این زمینه با هریک از کلید واژه های (Infant or Preterm infant or Premature infant) and (Evaluation or Assessment Tool) and (Dysphagia or Oral motor feeding or Swallowing or Feeding behavior) در پایگاه‌های اطلاعاتی Google scholar, Pubmed, Scopus, Science direct, Medline در بازه زمانی 2000 تا ژوئن 2018 مورد جست‌وجو قرار گرفت و اطلاعاتی از قبیل نام سازنده و کشور، هدف آزمون، جمعیت و سن هدف، شیوه تغذیه، آزمون گیرنده، ویژگی‌های روان سنجی، معیار نمره‌دهی و تعداد آیتم‌های آزمون گرداوری شده است. یافته ها: در این مطالعه 14 ابزار گرداوری شد که در این میان 2 ابزار جهت ارزیابی با شیشه و پستان مادر،10 ابزار به منظور ارزیابی با پستان مادر و تنها 1 ابزار برای ارزیابی با شیشه و 1 ابزار جهت ارزیابی مهارت‌های قبل از تغذیه مورد استفاده قرار گرفت. استنتاج: گفتار درمان گران معمولاً از ابزارهایی استفاده می‌کنند که به توان به وسیله آن نوزادان را در هنگام تغذیه با پستان مادر یا شیشه در مدت زمان کوتاه‌تر و به نسبت دقیق مورد ارزیابی قرار دهند. این مطالعه حاکی از آن است که دو ابزار ارزیابی مهارت‌های تغذیه دهانی اولیه EFS) - Early Feeding Skills Assessment) و مقیاس ارزیابی دهانی- حرکتی نوزادان (-NOMAS Neonatal Oral-Motor Assessment Scale) علاوه بر دارا بودن این ویژگی‌ها، دارای خصوصیات روان سنجی مناسب برای استفاده برای این گروه از نوزادان می‌باشند. %> http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-12048-fa.pdf %P 160-169 %& 160 %! %9 Review %L A-11-10019-1 %+ Associate Professor, Department of Physical Therapy, Faculty of Rehabilitation, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran %G eng %@ 1735-9260 %[ 2019