TY - JOUR JF - J-Mazand-Univ-Med-Sci JO - J Mazandaran Univ Med Sci VL - 30 IS - 189 PY - 2020 Y1 - 2020/10/01 TI - Relationship between Digital Screen Time and Behavioral Disorders in Preschool Children TT - ارزیابی میزان استفاده از رسانه‌های دیجیتال و ارتباط آن با اختلالات رفتاری در کودکان N2 - سابقه و هدف: عوارض استفاده خردسالان از رسانه‌های دیجیتال در دنیا و ایران رو به افزایش است. هدف این مطالعه ارزیابی میزان استفاده از رسانه‌های دیجیتال (تلویزیون، موبایل و تبلت) و ارتباط آن با اختلال رفتاری در کودکان مقطع پیش دبستانی می‌باشد. مواد و روش‌ها: این مطالعه یک مطالعه مقطعی از نوع همبستگی بود، که با روش نمونه‌گیری خوشه ای تصادفی بر روی ۲۷۴خردسال محصل پیش دبستانی در دو مرکز تحت پوشش آموزش و پرورش و دو مرکز تحت نظارت بهزیستی شهر کرمان در سال تحصیلی 98-97 انجام شد. پرسشنامه‌های مورد استفاده شامل پرسشنامه های اطلاعات دموگرافیک و اختلالات رفتاری کودکان راتر(Rutter) بود. یافته‌ها: 4/76 درصد از کودکان میزان استفاده بیش‌تر از 2 ساعت و بقیه کم‌تر از 2 ساعت در روز داشتند. جنسیت کودک، شاغل بودن مادر و میزان تحصیلات وی ارتباط معنی داری با میزان ساعت استفاده کودک از رسانه‌های دیجیتال داشت (05/0< P). نمره کل اختلالات رفتاری و بعد پرخاشگری آن ارتباط واضحی با میزان استفاده از تلویزیون داشت (05/0< P). استفاده بیش از 2 ساعت از تبلت در روز با رفتارهای ضد اجتماعی (05/0< P) و استفاده بیش از 2 ساعت از موبایل در روز با اضطراب، رفتارهای ضد اجتماعی و نمره کل اختلالات رفتاری (05/0< P) ارتباط آشکاری داشتند. مقایسه میانگین نمرات حیطه‌های مختلف پرسشنامه راتر بر حسب ساعت استفاده کلی از رسانه‌های دیجیتال تفاوتی نشان نداد (05/0> P). استنتاج: با توجه به نتایج، محدود کردن جداگانه و اختصاصی استفاده از هر یک از رسانه‌های دیجیتال می‌تواند در کاهش اختلالات رفتاری در کودکان موثر باشد. SP - 158 EP - 163 AU - Eslami Shahrbabaki, Mahin AU - Ahmadi, Atefeh AU - Sabahi, Abdolreza AU - Salehi, Payam AD - Resident of Psychaitry, Department of Psychiatry, Afzalipour Medicine School, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran KW - digital media KW - child KW - preschool KW - behavior KW - disorder KW - screen time UR - http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-14798-fa.html ER -