Journal of Mazandaran University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
J Mazandaran Univ Med Sci
Medical Sciences
http://jmums.mazums.ac.ir
1
admin
1735-9260
1735-9279
fa
jalali
1397
6
1
gregorian
2018
9
1
28
164
online
1
fulltext
fa
رابطه مدت زمان بازی های رایانه ای با اضطراب و افسردگی
Relationship between Duration of Gaming
with Anxiety and Depression
روانشناسی
psychology
گزارش کوتاه
Brief Report
<p dir="RTL"><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b koodak;">سابقه</span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b koodak;"> و هدف:</span></span></span><span style="font-family:b zar;"> استفاده مداوم از بازی</span><span style="font-family:b zar;"></span><span style="font-family:b zar;">های رایانه</span><span style="font-family:b zar;"></span><span style="font-family:b zar;">ای می</span><span style="font-family:b zar;"></span><span style="font-family:b zar;">تواند در نوجوانان اضطراب و افسردگی ایجاد نماید. این پژوهش با هدف بررسی رابطه استفاده از بازی</span><span style="font-family:b zar;"></span><span style="font-family:b zar;">های رایانه</span><span style="font-family:b zar;"></span><span style="font-family:b zar;">ای با اضطراب و افسردگی در دانش</span><span style="font-family:b zar;"></span><span style="font-family:b zar;">آموزان پسر انجام گرفت.</span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"></span></span></span><br>
<span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b koodak;">مواد و روش</span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"></span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b koodak;">ها:</span></span></span><span style="font-family:b zar;"> پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانش</span><span style="font-family:b zar;"></span><span style="font-family:b zar;">آموزان پسر دوره متوسطه اول ناحیه یک شهرستان ساری در سال تحصیلی 94-93 بودند، حجم نمونه از روی جدول مورگان با روش نمونه</span><span style="font-family:b zar;"></span><span style="font-family:b zar;">گیری تصادفی خوشه</span><span style="font-family:b zar;"></span><span style="font-family:b zar;">ای بر حسب توزیع پایه 330 نفر انتخاب شدند. گروه</span><span style="font-family:b zar;"></span><span style="font-family:b zar;">های تقسیم شده (گروه گواه که اصلاً بازی نکردند یا با بازی آشنا نبودند، گروه آزمایش شامل دو گروهی که ‏حداقل 2 ساعت در هفته به بازی می‏پردازند (گروه دوم) و گروهی که بیش تر از دو ساعت در هفته بازی می</span><span style="font-family:b zar;"></span><span style="font-family:b zar;">کنند (گروه سوم).</span> <span style="font-family:b zar;">آزمودنی</span><span style="font-family:b zar;"></span><span style="font-family:b zar;">ها پرسشنامه سلامت روان </span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">SCI-90-R</span></span><span style="font-family:b zar;"> و پرسشنامه جمعیت</span><span style="font-family:b zar;"></span><span style="font-family:b zar;">شناختی را پاسخ دادند</span><span style="font-family:b zar;">.</span> <span style="font-family:b zar;">اطلاعات با استفاده از نرم</span><span style="font-family:b zar;"></span><span style="font-family:b zar;">افزار </span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">SPSS-20</span></span><span style="font-family:b zar;"> مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.</span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"></span></span><br>
<span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b koodak;">یافته</span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"></span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b koodak;">ها:</span></span></span> <span style="font-family:b zar;">یافته</span><span style="font-family:b zar;"></span><span style="font-family:b zar;">های پژوهش نشان داد که بین میزان استفاده از بازی</span><span style="font-family:b zar;"></span><span style="font-family:b zar;">های رایانه</span><span style="font-family:b zar;"></span><span style="font-family:b zar;">ای و اضطراب، افسردگی رابطه مثبت معنی</span><span style="font-family:b zar;"></span><span style="font-family:b zar;">داری وجود دارد</span> <span style="font-family:b zar;">(05/0</span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;"><</span></span> <span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">p</span></span><span style="font-family:b zar;">)</span><span style="font-family:b zar;">. تفاوت سه گروه نشان داد افرادی که زمان بیش</span><span style="font-family:b zar;"></span><span style="font-family:b zar;">تری به بازی</span><span style="font-family:b zar;"></span><span style="font-family:b zar;">های رایانه</span><span style="font-family:b zar;"></span><span style="font-family:b zar;">ای اختصاص می</span><span style="font-family:b zar;"></span><span style="font-family:b zar;">دهند، به</span><span style="font-family:b zar;"></span><span style="font-family:b zar;">طور معنی</span><span style="font-family:b zar;"></span><span style="font-family:b zar;">داری اضطراب و افسردگی بیش تری را نشان می</span><span style="font-family:b zar;"></span><span style="font-family:b zar;">دهند (05/0</span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;"><</span></span> <span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">p</span></span><span style="font-family:b zar;">)</span><span style="font-family:b zar;">.</span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"></span></span><br>
<span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b koodak;">استنتاج:</span></span></span><span style="font-family:b zar;"> در مطالعه حاضر افزایش ساعات بازی</span><span style="font-family:b zar;"></span><span style="font-family:b zar;">های رایانه</span><span style="font-family:b zar;"></span><span style="font-family:b zar;">ای با افزایش اضطراب و افسردگی همراه بود. بنابراین پیشنهاد می</span><span style="font-family:b zar;"></span><span style="font-family:b zar;">شود که والدین به منظور حفظ سلامت و بهداشت روانی و پیش</span><span style="font-family:b zar;"></span><span style="font-family:b zar;">گیری از میزان آسیب</span><span style="font-family:b zar;"></span><span style="font-family:b zar;">های روانی میزان زمان بازی فرزندان خود را کنترل کنند و به آن ها در جهت برنامه</span><span style="font-family:b zar;"></span><span style="font-family:b zar;">ریزی صحیح برای استفاده از بازی</span><span style="font-family:b zar;"></span><span style="font-family:b zar;">های رایانه</span><span style="font-family:b zar;"></span><span style="font-family:b zar;">ای کمک کنند.</span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"></span></span></span><br>
</p>
<p><strong>Background and purpose:</strong> Continuous use of computer games can cause anxiety and depression in adolescents. The aim of this study was to investigate the relationship between gaming and anxiety and depression in male students.<br>
<strong>Materials and methods:</strong> In this correlational study, the research population included all high school students in Sari, Iran 2014-2015. The samples were selected based on Morgan table using cluster sampling (n=330). They were divided into three groups: a control group (group I) who did not play at all or were not familiar with computer games and two test groups who played at least 2 hours a week (group II) and played more than two hours a week (group III). Subjects responded to SCI-90-R and a demographic questionnaire. Data analysis was done in SPSS V20.<br>
<strong>Results:</strong> There was a significant relationship between the level of gaming, anxiety, and depression (P<0.05). In other words the students who were more engaged with computer games showed significantly higher levels of anxiety and depression (P<0.05).<br>
<strong>Conclusion:</strong> In this study, increased hours of computer games was associated with increased anxiety and depression, therefore, in order to maintain mental health and preventing psychological problems, parents are suggested to control the time of their children gaming.<br>
</p>
بازیهای رایانهای, اضطراب, افسردگی
computer games, anxiety, depression
146
151
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-8303-1&slc_lang=fa&sid=1
Zahra
Fazeli
زهرا
فاضلی
100319475328460095448
100319475328460095448
No
MSc in Clinical Psychology, Islamic Azad University, Sari Branch, Sari, Iran
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، ساری، ایران
Shahzad
Mazdarani
شهزاد
مزدارانی
shazadmazdarani@gmail.com
100319475328460095449
100319475328460095449
No
Psychiatrist, Sari Fatemeh Zahra Hospital, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
روانپزشک، بیمارستان فاطمه الزهرا (س)، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
Hamzeh
Hosseini
حمزه
حسینی
100319475328460095450
100319475328460095450
Yes
Professor, Psychiatry and Behavioral Sciences Research Center, Addiction Institute, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استاد، مرکز تحقیقات روان پزشکی و علوم رفتاری، پژوهشکده اعتیاد، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران